lördag 29 juni 2013

Everybody loves bokhögar a.k.a. Läs-A-Lot-planering

Jag har varit på bibliotek den här veckan. Jag har lånat böcker. 33 cm om man staplar dem. Och det gör man ju gärna. Lägg därtill 14 cm av mina egenköpta böcker så har vi 47 cm bokhög att välja från under kommande Läs-A-Lot.


Nu är det naturligtvis inte tänkt att jag ska läsa alla 17, men det är alltid bra att ha lite att välja på. Om jag sätter för snäva gränser slutar det alltid med att jag vill läsa något helt annat.

Vad har jag då för mål/riktlinjer? Jag behåller två av Annas och Emelies förslag och byter ut de andra två.

Det jag tänker göra är att läsa en hyllvärmare för det kan behövas. Med i kampen där är främst Ester Roxbergs ANTILOPER och Meg Rosoffs I BEGYNNELSEN VAR BOB. Möjligtvis har jag nämnt förut att jag borde läsa dem?

Jag tänker också försöka läsa om en bra bok. Man behöver aldrig tjata för att jag ska läsa om böcker och jag hade nästan tänkt byta ut det målet för vad är utmaningen? Men sen tänkte jag att det är meningen att det ska vara kul och att fortsätta min Harry Potter-omläsning med GOBLET OF FIRE kan vara kul. Eller någon bok ur bokhyllan som till exempel LOVE AND OTHER PERISHABLE ITEMS som jag aldrig recenserade i vårvintras, eller April Lindners JANE eftersom jag är lite insnöad på Jane Eyre just nu.

Jag byter dock ut läs en tegelsten/bok över 300 sidor mot utmaningen läs en vuxenbok och har lånat hem några intressanta alternativ. Till exempel Curtis Sittenfelds nya SISTERLAND, Silvia Avallones omtalade STÅL och populära Gillian Flynns MÖRKA PLATSER. Johannes Anyurus EN STORM KOM FRÅN PARADISET är dock tunnast så den kanske vinner. Vi får se.

Det andra målet jag byter bort är läs sista delen i en serie då jag är en av få (?) bokbloggare som inte håller på med någon serie. I alla fall inte någon som går att avsluta. Istället tänker jag läsa en bok på svenska. Flera av de ovan nämnda kan räknas dit, men också GE MIG ARSENIK av Klara Krantz eller Coco Moodyssons ONDA KRAFTER I SOLLENTUNA som jag har påbörjad i plattan.

Något mål för antal lästa böcker sätter jag inte upp. Fyra vore fint, men viktigast är att klara en hyllvärmare och en vuxenbok. Resten är bonus!

Vid midnatt sätter det igång och jag ser fram emot att läsa med er! I läspauserna ses vi på #läsalot2013!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar