måndag 1 april 2013

inget skämt: ELEANOR & PARK är min favoritbok i år

Jag vet att jag helt nyligen tjatade på er om att läsa CODE NAME VERITY och det står jag fast vid. Läs den. Sååå bra. Men nu måste övertyga er om att Rainbow Rowells ELEANOR & PARK också är en bok ni måste kasta er över. De två böckerna är väldigt olika, även när det kommer till min upplevelse av dem. CNV var till exempel en bok som tog lite tid på sig innan den satte sig i hjärtat medan E & P var mer av "instalove"-slaget.

(amerikansk inbunden)
Absolut ingen kärlek vid första ögonkastet mellan Eleanor och Park dock. Snarare är det en smula ansträngt mellan dem. Allt börjar när Park en morgon ytterst motvilligt delar med sig av sitt säte i bussen till den nya tjejen som kliver på. Hon är stor. Hon är rödhårig. Hon har konstiga kläder. Hon är raka spåret till socialt självmord och Park vill helst hålla sig på avstånd och fortsätta hålla låg profil. Så de delar säte under tystnad. Tittar inte på varandra. Sen börjar Eleanor läsa Parks serier. Tystnaden blir mer vänskaplig. De börjar lägga märke till saker hos varandra. Och när de sen börjar prata är det som en explosion.

Alltså, den här boken... Den här boken. Om jag haft en kamera riktad mot mitt ansikte under läsningen skulle filmen till största del visa ett fånigt leende. Ibland var det skratta-rakt-ut-roligt, men mest bara log, log, log jag. För så fiiint. Så gulligt. Jag bläddrar i boken igen när jag skriver det här och det är tillbaka. Det fåniga leendet.

ELEANOR & PARK är utan att överdriva en av de finaste
(brittisk pocket)
kärlekshistorier jag någonsin läst. Den första kärleken. Det går så långsamt och allt är så stort. Att hålla handen är den mest fantastiska upplevelsen i världshistorien. I alla fall om den ena handen är Eleanors och den andra är Parks.

Det är inte en kärlek utan komplikationer. Det är inte perfekt. Park brottas med sina känslor för Eleanor som inte är det enklaste valet när det kommer till tänkbar flickvän. Han skäms för det han känner och skäms för att han skäms.
Eleanor har det jobbigt på så många plan. I skolan finns öknamnen och elakheterna i omklädningsrummet. Hemsituationen är hemsk med en styvfar som kontrollerar familjen och där finns aldrig tillräckligt mycket pengar eller möjlighet att stänga dörren om sig. Att vara kär i Park är något skört och dyrbart och skimrande. Något hon måste vara rädd om för att ingen ska ta ifrån henne, ha sönder och smutsa ner.

Jag gillar hur ELEANOR & PARK låter som en plats, som en adress. On the corner of Eleanor & Park... En plats där batterier kan vara den finaste kärleksgåvan.

Oops. Jag tänkte kort och koncist punkta upp en övertalningskampanj för att få er att förstå varför ni måste läsa den här boken. Istället blev det en massa gushande. Så kan det gå. Men läs. Snälla, snälla, snälla.


4 kommentarer:

  1. Jag skriver upp den på min att läsa-lista men den får vänta till i sommar för jag har för mycket annat i vår.

    SvaraRadera
  2. Du har fått en award på min sida :)

    SvaraRadera
  3. Efter att ha sett alla hyllningar på den här boken har jag verkligen blivit sugen på att läsa den! Dessutom är omslaget assnyggt!

    SvaraRadera