onsdag 13 mars 2013

På min önskelista (20) - Cherokee Brown

Igår räknade jag upp några kommande ungdomsböcker jag gärna vill läsa. Nu tänkte jag återanvända dem i min önskelista och säga något mer om dem. Vi börjar med:

Finding Cherokee Brown av Siobhan Curham
When I decided to write a book about my life I thought I'd have to make loads of stuff up. I mean, who wants to read about someone like me?
But as soon as I started writing, the weirdest thing happened. I found out I wasn't who I thought I was. And I stopped being scared. Then everything went crazy!
Best of all, I discovered that when you finally decide to be brave it's like waving a wand over your life - the most magical things can happen . . .

(beskrivning hämtad från Goodreads)

Jag läste Curhams första bok tidigare i år och charmades. Denna, hennes andra, har precis kommit ut och verkar även den rikta sig mer mot den yngre sidan av ungdom. Det vill säga mer högstadiet än gymnasiet (och, hrm, högskolan), men det finns samtidigt något jag gillar. Jag läste ett avsnitt ur Finding Cherokee Brown som fanns med i Dear Dylan och fann det lite pratigt, men väldigt underhållande samtidigt som det hintade om mer än fluff. Syrligt tuggmotstånd i sockervadden. Ungefär som Dear Dylan då.

1 kommentar: