måndag 25 mars 2013

Om lässvackor II

Jag dyrkade ikväll upp min gamla, men pågående, dagbok med ett gem för att jag kände ett behov av att tonårsangsta lite. (Alltså, jag tog fram dagboken för att jag behövde angsta, gemet var bara ett nödvändigt ont eftersom jag inte hittade nyckeln.) (En dagbok med lås var fortfarande ett forum för tonårsångest när jag började skriva i den 2002 och var på väg att börja nian. Används de ens idag? Eller skriker man ut all sin ångest på twitter och på andra ställen och låter alla få se den och biter ihop om resten?)

Men jag började inte skriva i den. Jag började läsa. Och oj, som jag inte ska dela med mig. Men jag skrev vansinnigt mycket om fotboll de första åren. Och Sagan om ringen-filmerna. Och ouppnåeliga killar.

Och om lässvackor.

Kommer ni ihåg att jag skrev om lässvackor för en månad sen? Jag skrev, om jag minns rätt, att jag inte kunde minnas att jag haft sådana. Att lässvackor mest är något för navelskådande bokbloggare och att andra inte fäster sig vid sånt.

Hej Maria-15-år! Hon hade visserligen inte haft en lässvacka, hon hade haft lästorka. (Hon hade väl inte koll på lingot riktigt.) Och jag måste väl tro henne om hon säger att det var så. Men hon hade trots allt läst 30 böcker på fem månader. Inte så torrt. Var hon en av alla dessa odrägliga människor som är missnöjda om de läst sex böcker på en månad? Ojdå...

Maria-17-år önskade att hon under det nya året (hon lovade ingenting, nyårslöften är så traditionellt och ändå omöjliga att hålla) skulle slippa lästorkor. Plural.

Så jag har visst upplevt lässvackor. Eller lästorkor. Men jag har glömt dem och gått vidare. Det är så man gör.

Just nu har jag det lite motigt med THE DIFFERENCE BETWEEN YOU AND ME trots att den är både rolig, speciell och steamy. Jag har också smygbörjat på SCARLET FEVER men undrar om jag inte bara borde överge båda två för en stund och ge mig i kast med DIVERGENT. Vi får se. Förhoppningsvis är det inte lästorka på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar