fredag 22 mars 2013

Om en bok: SO MUCH CLOSER

av Susane Colasanti

Brooke är övertygad om att de är ämnade för varandra. Hon och Scott Abrams. Och när sommarlovet närmar sig bestämmer hon att det är dags att berätta det för honom. Berätta och, hrm, göra honom medveten om att hon ens existerar. Det lilla problemet ja... Men innan hon hinner deklarera sin kärlek kommer han med en ännu större överraskning. Han ska flytta till New York.
Vad ska en stackars flicka göra? Följa efter förstås!

Ja, det är sanslöst. Brookes övertygelse är skrämmande och fascinerande. Hon vet vad hon vill ha, är beredd att uttrycka det och förstår inte varför hon inte skulle kunna få det. Och jag bara: MAN GÖR INTE SÅ, BROOKE! Vilket ser ut som en märklig och missunnsam reaktion när jag skriver det för hej, girlpower!, men när jag läser boken är det verkligen så.

Att jag fick upp ögonen för den här boken är helt och hållet Felicitys fel. Om du inte vet vad jag pratar om tycker jag att du ska ta reda på det pronto. Felicity är en TV-serie som kretsar kring en tjej som följer efter en kille till college i New York. De har knappt pratat men han skrev ett gulligt meddelande i hennes årsbok och hon lägger om alla sina planer. Bara för att träffa honom i New York och upptäcka att han inte minns vad hon heter.

Så både Brooke och Felicity är en aning crazy/impulsiva/övertygade om att det de känner är värt att satsa på och förstår inte att det kan uppfattas som lite stalkeraktigt att dyka upp och meddela att man minsann är kär och har lagt om hela sitt liv för att vara med personen i fråga. Och båda får oväntade vänner och erfarenheter som är större än killen som startade alltihop.

Inte en bok ni behöver kasta er över, men småunderhållande.

KURIOSA: Namnet Scott Abrams måste vara en blinkning till Felicity. Skådespelaren Scott Speedman som spelar Ben och skaparen JJ Abrams. Jag har inte sett det bekräftat någonstans, men det kan inte gärna vara en slump.

4 kommentarer:

  1. Ah, blev lite såld på grund av Felicity-grejen. Och nej - killens namn, det kan bara inte vara slumpen!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte så mycket om Felicity när den serien gick på tv (minus sista säsongen då när det spårade ur).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker låtsas att hela den där tidsresegrejen aldrig inträffade.

      Radera