onsdag 27 februari 2013

På min önskelista (19): 80-talsromantik

Jo, det ligger några olästa biblioteksböcker kvar på bokpallen och ja, jag ska läsa dem, men kan jag bara få nämna en ny bok jag är sugen på?

Okej, tack, bra.

Eleanor & Park av Rainbow Rowell
"Bono met his wife in high school," Park says.
"So did Jerry Lee Lewis," Eleanor answers.
"I’m not kidding," he says.
"You should be," she says, "we’re sixteen."
"What about Romeo and Juliet?"
"Shallow, confused, then dead."
''I love you," Park says.
"Wherefore art thou," Eleanor answers.
"I’m not kidding," he says.
"You should be."

Set over the course of one school year in 1986, ELEANOR AND PARK is the story of two star-crossed misfits – smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try. When Eleanor meets Park, you’ll remember your own first love – and just how hard it pulled you under.

(beskrivning från Goodreads)

Ibland går jag från att aldrig ha hört talas om en bok till att vilja ha den JÄTTEMYCKET på ungefär så lång tid som det tar att läsa en recension. Den här gången var det AnnaAnna Reads som lyckades smitta mig med sin entusiasm.

Låter inte ingredienserna spännande? 80-tal. Blandband i freestylen istället för Spotify i mobilen. Misfits. Den första kärleken. Men också den första kärleken något problematiserad (om man får döma av konversationen ovan) jämfört med så många andra ungdomsböcker där det känns som alla är ämnade för varandra tills döden skiljer dem åt eller längre om de är vampyrer.

Eleanor & Park kom ut igår i USA, men redan förra året i Storbritannien så Adlibris erbjuder några olika utföranden, till exempel storpocket.

Mer om författaren Rainbow Rowell (visst förväntar man sig något speciellt från någon som heter Rainbow?) och hennes böcker kan du läsa på hennes hemsida.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar