fredag 8 februari 2013

Om en bok: SOMETHING, MAYBE

av Elizabeth Scott

Med en mamma som tjänar pengar genom att sitta framför webbkameran i underkläder och en pappa som är Hugh Hefner (eller i alla fall en fiktiv version av honom) är Hannahs taktik att leva sitt liv så försiktigt som möjligt. Diskret. Nedtonat. Påklätt. Taktiken funkar hyfsat även om livet blir en smula ensamt och enformigt. Skola, jobb, fantisera om perfekta Josh, störa sig på irriterande Finn och sen vända sig till enda kompisen Teagan för analys. Men när pappa Jackson plötsligt hör av sig för första gången på fem år strular allt till sig.

Jag hörde talas om den här boken för flera år sen genom Sarah Dessen. Hon har en blurb på omslaget där hon påstår att Something, Maybe är den bästa kärlekshistoria hon läst på evigheter.

Näe, Sarah.

Eller så hade hon läst väldigt få bra kärlekshistorier. Det här är inte vidare märkvärdigt. Finn är i och för sig gullig och det är uppenbart för alla utom Hannah att han är ett bättre val än pretto-Josh, men mycket mer är det inte. Hannahs föräldrar är det som gör det hela något mer exotiskt, men inte ens det räcker för att höja boken över godkänt.

Jag har läst fyra (!) böcker av Elizabeth Scott och nu känner jag mig definitivt färdig med henne. Vi klickar inte. Böckerna är inte direkt dåliga (hon lyckades trots allt få mig att läsa fyra (!) stycken), men jag kan känna att berättelserna inte riktigt håller för en hel bok. Det hinner bli tjatigt innan man kommit till slutet av boken. Hon upprepar sig på ett mindre konstfullt sätt.

Om du behöver en lättsmält och kort bok att koppla av med kanske Something, Maybe kan funka, men det finns andra som gör det så mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar