lördag 2 februari 2013

När världar kolliderar: TFIOS! Wallflower!

Igår var det fredag. Vilket innebar veckans höjdpunkt På spåret (ruskigt spännande, men sorgligt slut) och sen reprisen av Vem vet mest? följt av reprisen av Go' kväll. En helt normal pensionärsfredag. (Men när Antikrundan började övergick jag till att kolla intervjuer med Jennifer Lawrence på YouTube istället.)

Go' kväll satt fredagspanelen som tipsar om böcker och filmer. Igår var Ingalill Mosander och Tara Moshizi med och de tipsade om Förr eller senare exploderar jag (a.k.a. The Fault in Our Stars) och (The Perks of Being a) Wallflower som kommit ut på svenska igen tack vare Gilla Böcker. Det kändes så stort och fint på nåt sätt. Även om jag omger mig med personer på nätet som alltid fattat att ungdomsböcker är bra böcker och alltid promotar dem så är det fortfarande ett erkännande att uppmärk- sammas i TV och det kändes fint att höra det sägas även där.

Att Mosander och Moshizi prisade två av mina favoritböcker inför typ en halv miljon medelålders och gamla och uppenbarligen även unga som inte läser bokbloggar gjorde mig glad. Och stolt över den här kategorin böcker som betyder så mycket för mig. 

3 kommentarer:

  1. OCH!!! det jag gillade mest med tfios-recensionen var att hon sa inte "det är en ungdomsbok", hon sa "den ges ut på ett förlag som publicerar ungdomsböcker, men det ska man inte låta sig skrämmas av" och alltså för vem som helst annars så är det väl samma sak, men med tanke på att jag hela tiden har varit irriterad på att bc fått den utgivningen, och att de först klassade den som "12-15" så känns det asbra att hon inte ens kallade den för ungdomsbok.

    SvaraRadera
  2. Det är kul att ungdomslitteraturen hyllas i svensk media just nu och att de samtliga lyfter fram att även vuxna ha behållning av den genren.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag håller med er. Det finns många ungdomsklassade böcker som förtjänar fler läsare. TFIOS är verkligen en av dem. 12-15 hade varit horribelt. Var inne på Akademibokhandeln och såg den instoppad i ungdomshyllan längst in i lokalen. Gjorde mig ledsen att se den så gömd, men kanske hade den frontats längre fram i butiken när den först kom ut. Förhoppningsvis. Annars sorgligt.

    SvaraRadera