onsdag 23 januari 2013

Vad är New Adult?

1. NA är en hel massa saker
Precis som YA och vuxenlitteratur är New Adult en kategori, inte en genre. Så säger NA Alley, bloggen där ett gäng självpublicerade NA-författare går in för att göra NA till en grej. Det finns dystopier och paranormal romance och contemporary inom NA precis som det finns i YA. (Men eftersom jag är den jag är fokuserar jag på contemporary NA, så bye-bye alla övernaturliga varelser och dystopiska framtidsbilder.) Vad som binder samman New Adult som kategori är huvudpersonens ålder, 18-26 (med undantag i båda riktningarna), livsfasen mellan ungdom och "riktig vuxen".

NA Alley har till och med ett recept på hur man sätter ihop en NA-bok. Så om jag ville koka ihop en contemporary (genre) kunde jag stoppa in lite identitetsfrågor (theme) och börja college (issue) och låta huvudpersonen vara mellan 18 och 26.

Räcker det? Njae. Det skulle väl lika gärna kunna vara en "riktig" vuxenbok? Eller en YA? Det är något i själva tonen som avgör tror jag. NA måste på ett distinkt sätt skilja sig från både YA och vuxen för att förtjäna sin egen plats, men samtidigt ligga nära YA när det kommer till driv och vad-det-nu-är-som-gör-YA-så-bra. Varför behövs NA överhuvudtaget? Kan man inte skriva om 20-åringar i YA? Jo, jag har aldrig sett problemet med att låta böcker för unga vuxna faktiskt handla om unga vuxna, men det har väl med amerikansk (utgivnings)kultur att göra. Och sex.

2. NA handlar om sex.
New Adult handlar om att tackla vuxenlivet när man möter det. Det borde innebära en hel massa saker det också. Vänskapsrelationer som rinner ut i sanden, nya som inleds eller gamla som ändrar form. Vad-vill-jag-göra-med-mitt-liv-?!-paniken. Beslutsfattande, skitjobb, tentaplugg och känslan av att vara king of the world eller samhällets bottenskrap. Kärleksrelationer, engångsligg och sexuell frustration.

Men i första hand verkar NA:s vuxenblivande handla om sex. Det kanske är logiskt i en kultur där ordet för vuxen också är synonym med porr, men det känns väldigt enkelspårigt. Det är heller inga trevande och taffliga sexuella eskapader i dessa böcker. Nej, killen (i den heterosexuella relationen of course) är i allmänhet en sexgud, det är perfekt varje gång och varierar mellan långsamt och ömsint och snabbt och hett, och ofta kommer de samtidigt. Att placera en bok i kategorin NA är ett sätt att säga "Här förekommer explicita sexscener på ett sätt som inte förekommer i YA".

3. Du bestämmer vad NA är.
Eftersom NA inte är någon etablerad kategori, med särskilda avdelningar på bibliotek och bokhandlar, är det rätt så godtyckligt vad som klassas som NA och inte. Så upplever jag det. Författaren själv (som ofta ger ut sin egen bok) kan kalla den NA och vi kan köpa det. Man kan hävda att om en bok handlar om en person mellan 18 och 26 så ska den NA-klassas och så är nog fallet med många av de böcker man hittar i NA-hyllor på Goodreads men som egentligen är vuxen. Kanske. Jag bara spekulerar.

Att NA får fäste samtidigt som romance och erotisk litteratur har ett uppsving påverkar också bilden av NA. Att sex är ett så dominerande inslag i den NA jag läst hittills beror kanske på att contemporary just nu är lika med contemporary romance. Vilka NA-böcker som får framgång påverkar bilden av NA och vad som skrivs. Beautiful Disaster har väl på något sätt gett upphov till en inriktning där till exempel Crash finns med. Explosiva relationsdraman (-dramer?) där man hittat sin själsfrände och inte släpper taget.

Vi bestämmer vad NA är varje gång vi taggar en bok på bloggen eller stoppar den i en hylla på Goodreads. Just den hylla Unga böcker tipsade om tidigare, Popular New Adult Books, listar böcker efter hur många gånger de blivit "shelved" som New Adult och det är intressant att se vilken typ av böcker det är och i vilka andra hyllor de stoppats.

Jag skulle kunna skriva om det här hur mycket som helst känner jag. Det jag fortfarande vill säga något om är huruvida NA alls behövs, varför jag fortfarande föredrar YA och slutligen berätta om ytterligare några NA?-böcker jag läst samt tipsa om bloggar som gillar NA som den ser ut idag för att inte bara lämna er med min skepsis. Så åtminstone tre inlägg till där jag svamlar om NA.

1 kommentar:

  1. Det är som du säger, NA-etiketten blir ofta ett sätt att säga att det finns mer (explicit) sex i en bok, medan jag tycker att det du skriver,

    "Vänskapsrelationer som rinner ut i sanden, nya som inleds eller gamla som ändrar form. Vad-vill-jag-göra-med-mitt-liv-?!-paniken. Beslutsfattande, skitjobb, tentaplugg och känslan av att vara king of the world eller samhällets bottenskrap. Kärleksrelationer, engångsligg och sexuell frustration."

    är det som verkligen borde få ta plats. Jag tänker lite att NA borde vara som Johanna Nilssons Rebell med frusna fötter.

    /Malin

    SvaraRadera