lördag 26 januari 2013

Maria läser ännu mer New Adult

Dags att gå igenom 4 böcker jag läst som alla "hyllats" som New Adult på Goodreads. Tre av dem finns bland de 50 mest "hyllade", medan den fjärde som uttryckligen säger sig vara NA hamnar strax utanför topp 100, men det beror väl mest på att den inte är så omskriven - inte för att någon protesterar mot kategoritillhörigheten.

Bland de tio oftast NA-"hyllade" böckerna finns Abbi Glines Fallen Too Far. Abbi Glines har skrivit flera NA-böcker, flera olika serier och det här är första boken i hennes senaste.

19-åriga Blaire tvingas efter mammans död sälja sitt hem och söka upp sin pappa som varit ute ur bilden ett bra tag. Hon är pank och behöver någonstans att bo tills hon kommer på fötter. Efter några år där hon bara tagit hand om sin sjuka mamma och inte haft något eget liv finns det tydligen inget annat alternativ. Men när hon kommer fram till strandhuset i Florida har pappan pyst iväg och kvar finns bara Rush som tydligen är hennes nya styvbror. En superhet player till styvbror. Han välkomnar henne med öppna armar. Not. Men han ger henne i alla fall en sängplats i hushållerskans lilla sovskrubb och hon skaffar ett jobb och försöker hålla sig ur vägen så mycket som möjligt men de är ohjälpligt attraherade av varandra och trots att de inte borde etc. etc. och till slut brakar allt samman på grund av hemligheter från det förflutna.
Jag ville ha: en förbjuden och steamy sommarromans. Vilket jag eventuellt fick. Men det är ytligt och tunt och jag fastnar varken för karaktärerna eller handlingen. Och även om jag först tänkte att författaren lyckats fånga Blaires naivitet lysande, fick jag konstatera att det snarare är naivt/dåligt skrivet.

Också bland de tio mest NA-hyllade: Losing It av Cora Carmack. En av alla dessa böcker/författare som gjort så pass stor succé att ett förlag valt att köpa boken och kommande uppföljare.

I centrum står Bliss. Hon har en termin kvar av college. Hon har också kvar sin oskuld och nu är det dags att bli av med den. Inte så mycket för att hon vill ha sex som för att hon inte vill vara oskuld längre. Lösningen: bege sig till en bar, få tillräckligt mycket alkohol i blodet för att det ska kännas genomförbart och sen hitta en lämplig kille för ett engångsligg. Och det finns en kille. Seriöst dreamy. Brittisk accent. Allting känns väldigt rätt, tills de är där tillsammans i hennes säng och Bliss flyr i panik med en knasig ursäkt och en förhoppning att aldrig behöva se killen igen. Olyckligtvis visar det sig att han är hennes nya lärare. Ooops.
Den här boken tycker jag faktiskt är helt okej. (Chocken!) Den är avsiktligt rolig snarare än skrattretande och den lyckas bättre med att skriva om kringdetaljerna, collegelivet och vänskapsrelationerna. Dessutom är killen inte en av alla dessa svartsjuka typer med anger management issues. Han är en trevlig kille. Det blir nästan väl gulligt istället, men jag tar hellre det.

M. Leighton stoppar själv sin bok i facket "adult romance", men tillräckligt många har stoppat den i NA-hyllan för att den ska platsa bland de 50 första.

Men Down to You är väldigt ADULT i ordets alla bemärkelser. Sexscenerna är själva grejen och fylls ut med en cray historia om en blyg och klumpig collegetjej (som extrajobbar som bartender, vilket är ett typiskt jobb för blyga och klumpiga personer) som pluggar revision eller nåt och ska hjälpa sin pappa på fårfarmen när hon är färdig. Men det är totalt oviktigt. Grejen är att hon träffar två tvillingar, Cash och Nash. Den ena en bad boy, typen hon vanligtvis dras till, och den andra är skötsam men dejtar hennes kusin. Hon vill ha dem båda två och de vill ha henne. Yada, yada och sen kommer en slags spänningshistoria om maffian, men det finns alltid tid för sex. Sex är vad jag tar med mig från den här boken.
Så varför är folk så benägna att kalla det här NA? För att huvudpersonen går på college? För att de lärt sig att NA är lika med sex? Det här ligger så långt från "min" NA att jag inte ens vet vad jag ska säga om det.

Avslutningsvis en bok som jag hittade för att det är en av bloggarna på NA Alley som skrivit den, Jaycee DeLorenzo: The Truths about Dating and Mating.

Ivy och Ian har varit bästa vänner sen de var små. Nu går de på samma college och har ett sex- och samlevnadsprogram tillsammans på collegeradion. Ivy föredrar att ha sex med killar hon verkligen gillar och är ihop med och hon skulle vilja hitta någon att vara ihop med. Ian föredrar att inte ligga med samma tjej två gånger och det är inga problem för han kan välja och vraka. Deras vänskap har alltid varit av det kärvänliga slaget. De gnabbas och lägger sig i varandras liv och ställer upp för varandra. Men sen har de ett "moment" som strular till allt. Ska de våga riskera sin vänskap för något annat?
Här börjar vi äntligen närma oss vad jag vill ha ut av NA. Det är väldigt pratigt och kunde både tightas till och fördjupas, men samtidigt är det kul att hänga med Ivy, Ian och alla deras vänner. Jag bryr mig om dem. När de fuckar upp, vilket de gör, gång på gång, bryr jag mig och känner med dem. Och för att vara en bok som handlar så mycket om sex är den inte fylld av sexscener och när det faktiska sexet väl äger rum känns det mer som en naturlig utveckling av historien än som att författaren kastat in porr i handlingen. Så plus för DeLorenzo och skönt att kunna avsluta NA-äventyret med lite bättre känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar