söndag 9 december 2012

Söndagssexan - minus 3

1. Min vinterläsning fortsätter och igår avslutade jag Dash & Lily's Book of Dares (min favorit av Rachel Cohn/David Levithan hittills, mer om den senare). Efter den tänkte jag att det nog skulle bli för likt att läsa Maureen Johnsons 13 Little Blue Envelopes, uppgifter i en anteckningsbok kontra uppgifter i kuvert, så jag valde en annan bok som jag trodde skulle vara mer olik. Bara för att återigen hamna på Manhattan, i en bokhandel, i december - precis som i Dash & Lily! Så kan det gå. Dessutom är det en vuxenbok av chick lit-karaktär jag gett mig in i så det blir en utmaning. (Me and Mr Darcy av Alexandra Potter)

2. Inspirerad av ovan nämnda böcker funderar jag på att göra ett nytt inlägg om böcker som dyker upp i böcker. Hör gärna av dig om du har några bra exempel som jag kan ta med!

3. Om Melina Marchetta gjort mig glad och rört mig till tårar den här veckan så har jag också blivit stolt över en annan favoritförfattare. Vad jag nu har för anledning att bli stolt när jag inte varit inblandad på något annat sätt än att jag älskat John Greens The Fault in Our Stars. Men stolt är jag. Och det gör mig så glad att andra gillar den så pass att den som enda ungdomsbok dyker upp på årsbästalistor när amerikanska stortyckare som Oprah ska sammanfatta året. Det är på något sätt en seger för hela YA-världen att en bra bok får vara en bra bok, oavsett vilken målgrupp den är tänkt för.

1 kommentar:

  1. Svar: Ja, håller verkligen med. Det känns som att det inte kan bli fel när det är Marchetta själv som skriver det.
    Åh, hade helt glöm bort att Looking for Alibrandi fanns som film. Tack för påminnelsen! Ska definitivt titta på den när jag läst boken :D

    SvaraRadera