måndag 26 november 2012

Om en bok: SAVING JUNE

av Hannah Harrington

Systrarna June och Harper Scott kunde inte ha varit mer olika. June var den skötsamma, ordentliga och duktiga tjejen som alla gillade. Harper den som gick i totalt motsatt riktning för det skulle ändå aldrig gå att mäta sig med June. Men det var June som tog livet av sig veckan innan sin highschoolexamen och det är Harper som står kvar i spillrorna med frågor.
När mamma faller samman, pappa sedan tidigare lämnat dem och religiösa moster Helen flyttar in för att hjälpa till bestämmer sig Harper för att rädda June. Kunde hon inte göra det förut kan hon i alla fall nu försöka rädda Junes aska från att splittras mellan de skilda föräldrarna. Mot Kalifornien med bästa kompisen Laney som stöd och den mystiska och enerverande Jake bakom ratten. Varför vill han köra dem ända till Kalifornien och hur kände han egentligen June?

Under min omläsningsperiod nyligen passade jag på att läsa böcker jag läst men inte recenserat förut. Saving June läste jag förra vintern och sa inte så mycket mer då än att jag gillade den mer än Amy and Roger's Epic Detour (jag verkade övertygad då, men idag vet jag inte om det stämmer, vill verkligen läsa om Amy & Roger dock!).
Det är två böcker med samma ingredienser i grunden - död familjemedlem och road trip. Till det läggs att saker händer längs vägen. Människor träffas. Resesällskapet som inte känner varandra vid resans början men vid dess slut. Väldigt mycket musik (Jake är en "douche-baggy hipster music snob with the tastes of a forty-year-old white guy") men till skillnad från filmerna i Why We Broke Up är det existerande musik som finns i låtlistor längst bak i boken om man vill kolla upp.

Egentligen är den här boken full av saker jag inte riktigt köper. Som vad som föranleder resan och Jakes hemlighet. Men jag accepterar det ändå eftersom fyllningen, själva resan är underhållande. (Även om det blir lite plågsamt när Harper och Laney typ: "Rolling Stones, vilka är det?", men det kanske bara är jag som övervärderar allmänbildning.)

Jake är inte en av de snälla nördkillarna som Roger. Hård yta, hemlighetsfull, mörk bakgrund fylld av trubbel och den så tuffa (o)vanan att kalla Harper vid efternamn (men Harper är ju ett så fint namn!!!), men så har han sina supergulliga stunder när han är precis vad Harper behöver i sin råa sorg men inte alltid klarar av att hantera. Hm... Det är kanske så att jag gillade den här boken mer för att jag generellt gilar Jake-typen mer än Roger-typen? Hm...

Inte den bästa boken om road tripping, inte den bästa boken om sorg, men en helt okej bok om sorg och road trip.



2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att boken på sätt och vis liknade filmen Crossroads.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske den gjorde. Bara med mindre Britney Spears. :) Så längesen jag såg den!

      Radera