fredag 23 november 2012

Jag hade verkligen tänkt skriva en bokrecension idag

...men orka. Alltså, jag orkar inte. Och det är ju ingen som vet om mitt inofficiella bloggschema som säger att det ska komma upp recensioner måndag och fredag så det är lätt att fuska.
Istället den där enkäten som väl alla snart har svarat på (?) trots att jag återigen måste välja mellan pocket och inbundet. This or that, ni vet. Senast såg jag den hos Tonårsboken.

Ljudbok eller bok i handen? Läsa orden med ögonen så bok i handen, 99 gånger av 100. Den hundrade läser Stephen Fry Harry Potter för mig och då är det okej. Men annars kan jag inte hålla fokus.

Pocket eller inbunden? Det billigaste alternativet med ytterst få undantag. På Adlibris brukar jag vänta på att det står "Häftad".

Påhittat eller verklighetsbaserat? Påhittat. Fiction, inte non fiction. Inte memoarer, biografier, fack och based on a true story.

Harry Potter eller Twilight? Harry Potter. Men Twilight var en av de mest intensiva läsupplevelser jag haft, hetsläsning på hög nivå under koncentrerad tid. Harry har följt med mig längre och hållt för omläsning på ett helt annat sätt.

Fantasyvärld eller vår värld? Svår fråga... Not. Vår värld. Absolut.

Kindle, iPad eller annat? Jag köpte en letto i somras och den funkar för mina enkla behov av en ren läsplatta. Den minskar mitt pappersberg av kurslitteraturartiklar och jag har börjat låna e-böcker. (Nu senast Katarina Kieris Mellan dig och mig.)

Låna eller köpa böcker? Lånar i så stor utsträckning jag kan.

Bokhandlar eller online? Online. Helt på grund av pris och utbud mer i min smak. Och jag försöker att inte ha dåligt samvete. Men ska hem i vinter och utnyttja presentkort hos min lokala bokhandlare.

Ensamstående bok eller trilogi? Det finns fina trilogier/serier, men jag föredrar ensamstående. Att läsa en bok och vara klar med den. (Eller, klar blir man väl inte alltid, men ni fattar.)  En bidragande orsak till att jag läser så lite icke-contemporary är helt klart att jag måste binda upp mig på långtidskontrakt. (En annan orsak är att de inte är contemporary.)

Tjock bok eller kort bok? Nuförtiden är jag nöjd med böcker på mellan 250 och 350 sidor, med vissa variationer i båda riktningarna. Jag går inte aktivt ut och jagar tegelstenar. (Men det var lite kul i Sveg där biblioteket skyltade just med supertjocka böcker.)

Romans eller action? Kääärlek! Sen vet jag inte riktigt vad action innebär? Men jag läser ju till exempel inte deckare och thrillers utan föredrar större relationsfokus.

Mysa under filt eller steka i solen? Mysa under filt. Jag skulle kunna bo under en filt. Jag och en bok. Solstolen funkar, men det går ju bara i korta perioder om man vill vara hälsosam och jag vill kunna läsa timmar i sträck.

Varm choklad eller latte? Varm choklad (+ filt). Jag har aldrig druckit latte. Det är någon sorts kaffe och jag har inte planerat att lära mig dricka kaffe än på sisådär 25 år.

Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning? Jag läser oftast recensioner på böcker jag redan läst. Så jag antar "bilda egen uppfattning". Speciellt om det är böcker jag vet att jag vill läsa. Är det böcker som låter totalt ointressanta läser jag oftast inte alls och är det böcker som låter spänannde skummar jag. Det jag borde bli bättre på är att läsa om de "totalt ointressanta" för att inte stänga dörren helt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar