onsdag 10 oktober 2012

Om två böcker av Deb Caletti

Deb Caletti är en författare jag velat testa på grund av hennes "för dig som gillar Sarah Dessen"-stämpel, men jag har aldrig riktigt känt att någon av hennes böcker lockat. Förrän den senaste, The Story of Us, kom tidigare i år. Så jag beställde den och impulsade hem även en av hennes tidigare böcker, Honey, Baby, Sweetheart, som kom med en National Book Award Finalist-stämpel på magen. Jag är svag för såna märken (utom när de förfular coola framsidor som den inbundna utgåvan av Frankie).

Honey, Baby, Sweetheart handlar om Ruby, "the Quiet Girl", som mycket okaraktäristiskt faller för Travis Becker som är rik, snygg och Trouble i kvadrat och kubik. På en motorcykel dessutom. Travis drar in Ruby i sitt liv som består av olagligt och allmänt korkat beteende och hon är som förhäxad. Och jag förstår inte. Jag får inte riktigt grepp om Ruby, hon är blek och formlös på något sätt, och när jag inte förstår henne förstår jag heller inte vad hon ser hos Travis.
För mig blir boken intressant först när Rubys bibliotekariemammas pensionärsbokcirkel kommer in i bilden. Det är inte ett särskilt gott betyg. Men gamlingarna är gulliga och äventyret i den delen av boken är åtminstone lite underhållande.

The Story of Us är bättre tycker jag. "Us" som boken handlar om är Cricket och hennes familj. En familj som återigen är på väg att ändra form när hennes mamma gifter sig med Dan Jax. OM hennes mamma gifter sig med Dan Jax. Hon har en tendens att sticka innan själva bröllopet. Men alla gillar Dan och Cricket hoppas att det ska gå vägen den här gången. Chanserna ser hyfsat goda ut när de befinner sig på en ö utan flygplats dagarna inför bröllopet.
"Us" är också Cricket och hennes pojkvän Janssen. De har varit tillsammans länge och känt varandra ännu längre. Janssen är som en del av familjen och allt med honom är fint och tryggt och stabilt. Eller har i alla fall varit. Nu är allt lite mer osäkert och i en serie mail skriver Cricket deras historia för att komma fram till nuet och framtiden. Pretty heartbreaking.

Dessutom är det väldigt mycket hund i båda böckerna, lite mer i The Story of Us kanske. Hade jag vetat det hade jag förmodligen inte varit lika sugen. Allt detta djurprat är ganska ointressant för mig för jag är en hjärtlös människa.

Hur funkar då jämförelsen med Sarah Dessen? Dessen är bättre, men jag är naturligtvis partisk. De har samma lite långsamma stil. (Herregud, vilken tid det tog att måla upp scenen i Honey, Baby, Sweetheart!) De skriver båda om fiktiva platser som de återanvänder. De låter familjerelationer spela lika stor roll som vänskaps- och kärleksrelationer. Till och med namnen känns som Dessen och båda har skrivit om Ruby (Dessen i Lock and Key).

Ingen av böckerna fick mig att längta efter att klicka hem resten av Calettis böcker, vilket är lite synd för det är alltid kul att hitta en ny favorit med flera böcker i bagaget, och jag skulle definitivt inte kasta utmärkelser över Honey, Baby, Sweetheart som många gjort men The Story of Us gillar jag trots väldigt mycket hund.

Flera av Deb Calettis böcker finns i Stockholm om du har tillgång till biblioteken där och vill testa Caletti om är något för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar