måndag 8 oktober 2012

Om en bok: WHY WE BROKE UP

av Daniel Handler. Illustrationer av Maira Kalman.

En kartong full av saker. Obetydliga och meningslösa för någon annan, men för Min och Ed är de pusselbitar av ett förhållande som inte längre är. Bitar som Min måste dumpa hos Ed för att gå vidare. Men först måste hon skriva ner vad som hänt. Hur de blev ihop och varför de gjorde slut.

Jag vill gilla den här boken, men för mig blir det för mycket. Lite för arty eller lite för different. Lite för poetisk meningbyggnad och lite för många gånger jag måste gå tillbaka för att förstå.
   Mycket för mycket av Mins fascination för gamla filmer och hennes citerande från en bok om gamla filmer. Speciellt som filmerna inte ens finns på riktigt. Vilket förstås kan ses som väldigt kreativt av Daniel Handler att tänka ut en miljon filmer med skådespelare, titel, plot och regissör, men jag blir bara irriterad när jag inte får några filmtips.

Dessutom köper jag inte att Min sitter och skriver ett 350 sidor långt brev till Ed.

It's not you, boken - it's me? Ja, kanske. Jag läser recensioner på Goodreads (som jag gör ibland när jag inte gillat en bok och försöker förstå vad andra sett i den) och ser att många som gillar Why We Broke Up hade svårt för den till en början men att det vände. För mig kom aldrig den där vändningen. Jag kan inte säga att det är en dålig bok, men för mig blev det mer ett intressant koncept än en historia av kött och blod.

Läsa gärna Erins recension på Forever Young Adult för att få en alternativ bild av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar