tisdag 9 oktober 2012

Om en bok: PIECES OF US

av Margie Gelbwasser


Så fin framsida, så fult innehåll.

Every summer, four young adults from two families - sisters Katie and Julie and brothers Alex and Kyle - reunite in the Catskills. Staying with their grandparents, picking berries, using their Russian names, falling in love ...it's an idyllic break from school, parents, and other troubles. By keeping their home lives secret and separate from the blissful summers, Katie and Alex hope to preserve their fragile romance. When the couple risks pursuing a real, year round relationship, disaster strikes. A damning video of Katie surfaces, stirring up shame, self-hatred, and mistrust that sends all four teenagers to a precarious breaking point.

Ja, jag ger er en standardbeskrivning från Adlibris för jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva Pieces of Us. Jag förväntade mig en sorts sommarbok, men åt det svartare hållet. Och det är det. Bara så mycket mer svärta än jag var beredd på. Så mycket vidrighet och trasighet.


Boken pendlar mellan fyra röster och ingen av dem går att sympatisera med någon längre tid. Jag tror först att det ska vara Julie som är min karaktär, men det visar sig snart vara väldigt fel. Det är absolut inte Alex. Det är Katie ibland. Kanske Kyle mest. Kyle som är så trasig att han berättar om sig själv i andraperson.
Och mammorna! Mammorna som tävlar om vem som kan vara vidrigast. Jag tror att Katie och Julies mamma vinner den tävlingen.

Jag brukar hävda att jag inte gillar roliga böcker, men när jag läser böcker som den här inser jag att jag ÄLSKAR roliga böcker. För det finns ingenting roligt med Pieces of Us och det är heller inte avsikten. Det är en riktigt jobbig bok och inte alls vad jag vanligtvis brukar läsa. Men det är inte en dålig bok (tror jag inte, men jag har som sagt svårt att bedöma jobbiga böcker), bara fruktansvärd.

1 kommentar:

  1. Jag gillar etiketten "heavy stuff" väldigt mycket i det här fallet - som om svenskans motsvarighet tung inte riktigt räcker till. Kanske en bok att läsa när jag tillfälligt vill falla ner i ett svart hål i höst - och kanske även för att jag (också) ska inse att jag älskar roliga böcker. Dramatisk verkar den i alla fall!

    SvaraRadera