lördag 1 september 2012

Sommaren 2012 - en sorts sammanfattning

Den första höstmånaden är här och efter ett evighetslångt sommarlov börjar min hösttermin på måndag. Idag tänkte jag blicka tillbaka på min boksommar.

Jag kickade i gång sommaren med fyrverkerier, trasslade in mig i fyra människors liv och återknöt kontakten med systrar i jeans - tio år senare. Jag återvände till Cousins för andra gången i år för att besöka Belly, Conrad och Jere. Jag förälskade mig i the boy next door och stiftade bekantskap med Maureen Johnson och Deb Caletti. Jag väntade länge på Morgan Matsons Second Chance Summer och blev inte besviken när den kom. Ja, det har varit mycket amerikansk contemporary. Som vanligt.

Men också vuxen! Faktiskt! Hela tre stycken! Tre och en halv, för med lite hjälp av Per Myrberg har jag tagit mig halvvägs igenom Röda rummet.

Ännu mer imponerande är väl att jag inte enbart läst contemporary. Jag har läst dystopi (Fahrenheit 451) och besökt andra världar med Gemma Doyle i Libba Brays trilogi. Och Cirkeln! Det blev av till slut och några ord om den upplevelsen kommer förhoppningsvis endera dagen.
Dessutom började jag läsa om Harry Potter... Så bra den serien är. Det vet man ju naturligtvis, men när jag slog upp Harry Potter and the Philosopher's Stone igen - mer än tio år efter första och senaste gången - påmindes jag om det och pulsen höjdes som den gör av riktigt bra böcker.

Vad var bäst?
Det är inte helt lätt att peka ut någon solklar etta från den här sommaren. Jag älskade Hold Still och halvtidsindianen i juni och kanske är det de två som är i toppen när jag ser tillbaka. Men Splitter och Trasig soppa var fina i juli, Potter är alltid Potter och Second Chance Summer och The Story of Us har varit de bästa sommarböckerna.
Kanske inte den mest minnesvärda boksommaren någonsin trots tårar, förälskelser och magi. Inte den där stora läsupplevelsen som knockar allt motstånd. Men kanske i höst? Ja. Nu ser jag fram emot en sprakande bokhöst!

Hur har din boksommar varit? Rört dig i samma invanda spår eller provat något nytt? Återvänt till gamla favoriter eller knappt läst alls?

1 kommentar:

  1. Jag läste inte alls lika mycket som jag hade önskat att jag gjort i sommar. Det blev mest amerikansk ungdomsböcker. Jag hoppas att hösten ger bättre utdelning.

    SvaraRadera