tisdag 19 juni 2012

Topp 100

NPR, som är någon sorts public service-radio i USA, ska sätta ihop en lista över de 100 bästa young adult-böckerna och tar emot förslag i kommentarsform.
Det är spännande att läsa vilka böcker folk vill ha med på listan. Mycket Harry Potter, lite Hungerspel, lite Cassandra Clare, The Fault in our Stars, Jessica Darling och Frankie Landau-Banks. Men tanken är att det ska vara de bästa någonsin så Anne på Grönkulla platsar också.

Man får föreslå 5 titlar per kommentar och serier räknas som en bok så man måste inte välja bort de Harry Potter-böcker man tycker minst om. Den obligatoriska frågan blir förstås vilka fem böcker man själv skulle välja. Och jag fattar inte varför jag ställer den för jag hatar såna frågor. Men jag gör det. Och börjar genast svettas över min egen femma.

Vilka 5 böcker skulle du nominera till en topplista över de 100 bästa ungdomsböckerna någonsin? 

1 kommentar:

  1. Vad svårt.Och nu kommer nog mina bara vara böcker utgivna på senare år och inte bara engelska.

    The Fault in Our Stars- John Green
    Jellicoe Road- Melina Marchetta
    Min typ brorsa- Johanna Lindbäck
    Det är så logiskt alla fattar utom du- Lisa Bjärbo
    Syskonkärlek- Katarina von Bredow

    SvaraRadera