fredag 22 juni 2012

Somriga bokfrågor

Tina och Lotten har svarat på en enkät om sommarläsning, och så här i midsommartid känns det passande att göra likadant.

1. Bästa bok förra sommaren
Kärlekens historia av Nicole Krauss. Sååå bra. Tror att jag kanske nämnde det på bloggen. 

2. .. och sommaren innan det
Vad jag älskade av Siri Hustvedt.

3. Några lite nyare böcker som passar i hängmattan
Sista delen i Jenny Hans sommartrilogi har kommit på svenska så jag tycker att du kan ta med dig den och de första två ut till hängmattan. Sommaren jag blev vacker, Ingen sommar utan dig och Sommar för evigt. När du är klar med dem finns Sarah Dessens senaste, Du glömde säga hej då. Johanna Lindbäcks Välkommen hem finns nu som pocket, utökad med extrascener. Och Jellicoe Road förstås om du inte redan läst den. (Även om du har läst den förresten. Den blev nästan ännu bättre vid omläsning. Eller bra på ett annat sätt.)  Det borde räcka ett tag i alla fall! 

4. Vad läser du mest på sommaren?
De senaste åren har jag mest läst vuxenböcker för att bryta av mot övriga årets YA-läsning. Innan dess plöjde jag Agatha Christie, men de tog ju slut till slut. Den här sommaren blir det ingen satsning på vuxen (trots (eller på grund av) att jag fyller 25 och närmar mig faktum att jag snart inte kan sätta ung framför vuxen längre), utan fortsatt slukning av ungdoms. Bara mer än övriga året. 

5. Var läser du helst?
På balkongen hemma hos mina föräldrar. Eller i sängen hela natten tills det börjar ljusna och fåglarna vaknar. 

6. Vad ser du fram mot att läsa i sommar?
Min reservationslista ser ut så här:
Sweethearts av Sara Zarr
Second Chance Summer av Morgan Matson
Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins
Girl at Sea och Suite Scarlett av Maureen Johnson
Dessutom drömmer jag om önskelistans dubbelnummer och gör kanske plats för lite omläsning av Sarah Dessen. Plus att jag ska läsa mina kompisars kandidatuppsats.

Hoppas du har en skön midsommar och en härlig lässommar!


1 kommentar:

  1. Kul att läsa dina svar!
    Har funderingar på att låna dotterns böcker av Sarah Dessen i sommar!

    SvaraRadera