onsdag 6 juni 2012

På min önskelista (10) - Lois Lowry

När jag vaknade idag visste jag inte att veckans önskning skulle bli Lois Lowry. När jag vaknade idag hade jag glömt att Book Expo America's barn- och ungdomsfrukost var just idag. Jag hade ändå sett fram emot den för två av mina favoritpersoner - Chris Colfer och John Green -  skulle delta. Lyckligtvis blev jag påmind av Unga böcker på twitter och kunde streama sändningen i efterhand.

När jag väl hade sett den var det varken Colfer eller Green som stod ut utan Lois Lowry.

Lois Lowry!
Jag hade inte ens tänkt så mycket på att hon skulle vara med. En 75-årig dam vars enda kända bok, för mig alltså, är Vår sista sommar. Men det var hon som höll Talet. Som får mig att önska mig hennes böcker trots att de är dystopier. Trots att jag inte riktigt vet vad de handlar om eller om de främst vänder sig till barn eller ungdomar. Det spelar liksom ingen roll. Det var ett sånt tal. Ett sånt tal som tränger in i hjärtat och trycker på tårkörtlarna. Ett sånt tal som förtjänar en stående ovation och fick en. Ett sånt tal som får mig att överväga att läsa dystopier.

Chris Colfer var charmig och rolig när han pratade om sina erfarenheter av att skriva sin bok och hur det mottogs i showbiz. John Green var John Green och pratade om varför böcker och berättelser är så fantastiska (men jag minns ärligt talat inte så noga för sen kom Lois Lowry och stackars killen som kom efter som illustrerat Martin Luther Kings tal för då kunde jag inte riktigt lyssna längre för då hade Lois Lowry precis pratat).

Lois Lowry pratade om att man kanske inte ska skriva om det man känner till och kan utan om det man inte kan greppa; det som håller en vaken på nätterna. Som ondska. Som varför vi gör som vi gör mot varandra. Om hur det är unga människor som tror att det går att förändra världen till det bättre och försöker.

Om det har hon skrivit i fyra böcker under snart 20 års tid. Det började med The Giver/Den utvalde, fortsatte med Gathering Blue och Messenger och avslutas med ännu ej utgivna Son.

På min önskelista. Bara så där. Från ingenstans.

Hela frukosten kan du förmodligen hitta på BEA:s hemsida. Jag vet inte hur jag kan direktlänka, men de livestreamar eventet och om du klickar på fliken Author Breakfasts & Editors' Buzz så finns frukosten under Latest videos, 1h07min26sek lång. Absolut se- och hörvärd.

2 kommentarer:

  1. Den mest kända boken av Lois Lowry är nog DEN UTVALDE/The Giver, Det finns en spännande historia om bakgrunden till The Giver. Jag berättar om det i kapitlet "Lois Lowry", s. 70 - 77 i "Författare som stör - och berör".
    Jag gillar också de tre böckerna om Anastasia K, Vår sista sommar och Den gyllene stjärnan. DEN UTVALDE är hennes starkaste.

    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade bara läst "Vår sista sommar" och inte hört talas om några andra, men jag förstod snabbt att The Giver räknas som hennes stora. Såg att du skrivit efterord till nyutgåvan?
      Tack för tipset! Får leta fram den där boken och läsa om både Lowry och Lykull.

      Radera