torsdag 7 juni 2012

Omslagstorsdag: an abundance of jeansshorts

"Det borde förstås vara OmslagsOnsdag eller FramsidesFredag", tänkte jag när jag gick och funderade på det här inlägget. Men så insåg jag att det lika gärna kunde vara omslagstorsdag för aldrig i livet att det kommer bli en serie där jag visar omslag. Det finns så många som gör det bättre, till exempel Bokskadad och Boktycke. Dessutom är jag inte tillräckligt intresserad av omslag. Jag har insett att jag gillar böcker med pastelliga, chick lit-iga, totalt intetsägande omslag. Inte för att jag gillar pastelliga, chick lit-iga, totalt intetsägande omslag utan för att jag gillar vad som finns innanför. Som Sarah Dessen och Jessica Darling.

Men den senaste veckan har Sarah Dessens böcker fått nya kläder och jag (som inofficiell fanblogg) kan naturligtvis inte ignorera det helt. Bokgläntan har samlat ihop de nya omslagen i två inlägg som ni kan kika på. Idag avslöjades det sista, Along for the Ride, hos The Story Siren. Jag trodde att vi skulle slippa jeansshorts den här omgången, men tydligen inte.

Vad tycker jag om de nya? Jag vet inte! Guud... Jag kommer förmodligen aldrig bli nöjd. Allt kommer kännas fel och missvisande för vad kan någonsin på ett rättvist sätt representera innehållet liksom. Men om Sarah är nöjd så är jag nöjd och glöm inte att läsa Du glömde säga hej då som precis kommit ut. (Det är snö i den men ni kan låtsas att det är en sommarbok ändå.)

En som är nöjd med sitt nya omslag är John Green. An Abundance of Katherines har genom en tävling fått en ny, fandesignad framsida. Vinnande omslaget gjordes av en tjej som heter Sarah Turbin som idag först varit på Book Expo America med Green och sen ska på sin avslutningsbal (utan Green). En dag att minnas och ett omslag hon kan vara stolt över. (Fotnot! Badkar!)

5 kommentarer:

  1. Jag har snart läst ut Prom & Prejudice, åh vilken bra bok :)) Hoppas slutet är bra ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är villig att hålla med dig om Dessen-omslagen, att de verkligen innehåller för mycket jeansshorts. Nåja, innehållet rules in this case!

    Och så måste jag ju bara notera Greens-tröja - så tuff (fastän jag inte gillade The Catcher in the Rye så mycket).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så att man vill gilla Catcher lite mer bara för att köpa tröjan! Eller så köper man den ändå och får ta eventuella diskussioner när de uppstår. :)

      Radera
  3. Nu har jag recenserat det var himla svårt att lägga ifrån sig den där boken och det är så tråkigt att den tok slut :(

    SvaraRadera