måndag 18 juni 2012

Om en bok: Tangled

Ibland, men inte särskilt ofta längre tack vare/på grund av alla boktipsande bloggare, lånar jag hem en bok jag aldrig hört talas om. Så var det med Tangled som jag hittade på Global.

Jag hade dock hört talas om författaren. Carolyn Mackler har tillsammans med Jay Asher skrivit facebookfuturismen Personer du kanske känner som snart kommer på svenska, och dessutom en prisad och risad bok som heter The Earth, My Butt, And Other Big Round Things.

Tangled är det första jag läser av Mackler.

Allting börjar i paradiset. Jena, Dakota, Skye och Owen är alla där och det är där deras liv liksom går in på samma vägsträcka. Vare sig de krokar i varandra aldrig så lite eller alldeles för mycket påverkar tiden på semesterorten hur de går vidare.

Mycket mer kan jag liksom inte säga. Det är upp till läsaren att upptäcka exakt hur de här personerna trasslar in sig i varandra och hur de ser på det. Alla får varsitt kapitel. Owen är nog min favorit. Med Dakota som tvåa. Men det är intressant att se speciellt Jena som hon ser sig själv och hur hon ses av andra.

OK, det här är förmodligen totalt intetsägande. Vad vill du veta? Om du ska läsa boken? Den är inte dålig. Inte heller superbra. Den kommer kanske inte att förändra ditt liv, men det är å andra sidan höga krav att ställa på en bok. Om du vill läsa en bok med flera olika berättare, alla med sina egna problem, som har sina separata liv men också saker gemensamt. Då ska du läsa. Jag kan också fresta med hångel, svek, slagsmål, självmordstankar och ett läger det känns fullt begripligt att man vill fly från.

Suck. Så svårt det är ibland. Jag tar lite hjälp av E. Lockhart som säger så här i sin blurb på bokens baksida: "Tangled reminds us why we're alive and what we might mean to one another if we'd only reach out."
Så kan man se det. Och sen blir man yr i huvudet av tanken på hur många människor vi har omkring oss och hur få av dem vi kommer nära. Och hur stor skillnad det kan bli om man kommer nära, om så bara för en kort tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar