tisdag 19 juni 2012

Om en bok: Perfect Chemistry

Simone Elkeles berättar inte någon ny historia, men hon gör det rätt så underhållande.

Brittany Ellis, den perfekta tjejen från fina delen av stan. MEN under ytan kanske inte allt är så perfekt som hon vill få det att verka... Alejandro Alex Fuentes, värstingkillen man ska akta sig för, gängmedlemmen komplett med tatueringar och motorcykel. MEN under den kaxiga och hårda ytan vill han bara ta hand om sin familj och om allt såg annorlunda ut skulle han fortsätta till universitetet för han är smart.
Inte en chans att de ska bli mer än motvilliga labbpartners i kemi. Inte en chans.

Nej, det låter inte som det mest nyskapande man någonsin hört, men det blir ändå aldrig riktigt dåligt. Fast slutet och epilogen (epilogen! Spoiler, typ: Hallå Harry Potter!) blev nästan för mycket för kräkreflexerna. Och stereotyperna haglar naturligtvis.
Brittany och Alex berättar vartannat kapitel. Det är engagerande om så bara för stunden. Brittanys hemförhållanden. Alex kriminella liv. De ska brottas med föräldrar och kompisar och sina egna känslor.

Jag hade hört talas om den här boken förut men aldrig känt mig direkt sugen. Impulslånade på biblioteket. Och kan tänka mig att läsa något mer av Simone Elkeles. Mitt mjukryggade exemplar hade smakprov på uppföljaren, Rules of Attraction, som handlar om Alex bror och jag kan nog tänka mig att låna den också. Inte så ivrig att jag ställer mig i reservationskö, men jag skulle plocka om jag såg på hyllan. Bara för att ge ett hum om hur mycket jag gillar. Om man håller sina förväntningar på en låg nivå får man en helt okej läsupplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar