måndag 18 juni 2012

I had a dream

Vill ni veta hur jag bestämmer vilka böcker jag ska läsa, hur min urvalsprocess ser ut?
Klart ni vill! Det är häpnadsväckande och fascinerande och alla andra synonymer ni kan tänka er.

Först måste jag stänga av TV och dator. Sen se till att dörren är låst. Efter det borstar jag tänderna, släcker i taket och kryper ner under täcket. I skenet av sänglampan läser jag några - eller några hundra - sidor innan jag somnar. Och sen kommer svaret till mig - i en dröm.

Jag drömmer att jag bläddrar i en gammal bokbok. (En bokbok är som vi alla vet en anteckningsbok där man skriver upp alla böcker man läser. Jag har fört bokbok sedan förra århundradet och anteckningarna är ovärderliga när jag vill göra en tidsresa eller se exakt hur många gånger jag (officiellt) läst The Truth about Forever.)
Jag bläddrar i den gamla bokboken och ser, högst upp på en vänstersida, att jag läst The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie. Men! (Här kommer det viktiga!) Det har jag inte gjort. Det är ett tecken.
Sen går jag till ett bibliotek med en väldigt liten engelskspråkig YA-samling och där står den. Mitt öde är beseglat.

Nä. Så går det förstås inte till varje gång. Men just i det här fallet var det just det som hände. Hur bokskadad är man när man börjar drömma om sin bokbok?
Mer om The Absolutely True Diary blir det en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar