söndag 6 maj 2012

Söndagssexan - extra mycket Conrad, böcker på väg och twitter

1. Tidigare i veckan läste jag på greadsbooks att paperbackutgåvan av We'll Always Have Summer har bonusmaterial. Extra mycket Conrad. Så trots att jag redan äger den inbundna och trots att sista delen ur Jenny Hans sommartrilogi är den jag gillar minst var jag tvungen att klicka hem boken. Lyckat försäljningsknep det där... Nu väntar jag bara otåligt på att paketet ska landa i postfacket. Eller på Pressbyrån.

2. Som sällskap i paketet har Belly och bröderna Fisher:

  • Catching Jordan av Miranda Kenneally (för Friday Night Lights har visat mig att man inte behöver förstå amerikansk fotboll för att gilla en bok/serie om sporten och den enda negativa recensionen på Amazon klagade på att det svors för mycket och om det är enda problemet så är det inget problem alls)
  • Rebecca Serles When You Were Mine som är ett nytt perspektiv på Romeo och Julia (YA Crush har crushat väldans på den, men jag trodde att jag kunde klara mig utan den. Fast då kom ett inlägg från Forever Young Adult som förklarade att jag nog behövde den ändå.)
  • Forbidden av Tabitha Suzuma (för där finns förbjuden kärlek av det mest tabubelagda slaget och jag har läst positiva saker om den länge så vill läsa, trots feel bad-varning)
3. Förra veckan fick jag svar på frågor som jag skickade ut i den där kringfarande utmaningen med 11 frågor. Till exempel tyckte Malin att jag skulle skriva en bok (ja, jo, det tycker väl jag också, men det går väääldigt långsamt), Tina tipsade om att man kan klicka för skogen vilket jag gjorde för jag gillar att ha skog på den här planeten och Lotten kunde tänka sig en road trip med Harry Potter för att kunna kombinera bil och kvast. Det var roligt att få läsa allas svar. Tack så mycket!

4. Just nu läser jag Darlah - 172 timmar på månen, men jag har inte kommit så långt och definitivt inte till månen. Jag läser bara när jag går och lägger mig (vilket jag gör alldeles för sent) och då orkar jag typ två sidor innan jag somnar. Har inte kommit fram till sträckläsningspunkten än. Den där tröskeln i boken varifrån det bara är raka spåret och det inte går att sluta för man MÅSTE FÅ VETA VAD SOM KOMMER ATT HÄNDA!

5. Maj är en farlig månad. Det kliar väldigt i bokköparfingret när förlagen går ut hårt för att ge oss sommarnöje. Dels de nya amerikanska som Matson och Kirby som jag redan önskat mig. Dels pocketversionerna av förra årets böcker (som Jenny Han ovan) och så alla översättningar! Jellicoe Road naturligtvis, men också ännu en Dessen, Jenny Hans Sommar för alltid (som alltså är översättningen av punkt 1), Den statistiska sannolikheten... bara för att nämna dem jag kommer på först och som ligger mig närmast.

6. En av de 11 frågor jag ställde förra veckan var varför man ska twittra. För att utforska saken närmare har jag skaffat ett eget twitterkonto, men jag vet inte riktigt vad det ska bli av det och vem jag vill vara. Hittills har det mest varit en chans att stalka fotbollsspelare. Om du vill följa mig i den kanalen så heter jag @butnotgreat. Men vill du bara läsa mitt bokpratande utan annat tjafs så finns jag kvar här. :)

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar