onsdag 9 maj 2012

På min önskelista (8)- kristen resa

Veckans önskning tycks förvägra oss nöjet att göra en road trip. Nevah! Eller, så himla kul tycker jag inte det är att åka bil, men jag läser gärna om det. Så därför:

Thou Shalt Not Road Trip av Antony John

When sixteen-year-old Luke's book, Hallelujah, becomes a national bestseller, his publishing house sends him on a cross-country book tour with his older brother, Matt, as chauffeur. But when irresponsible Matt offers to drive Luke's ex–soul mate, Fran, across the country too, things get a little crazy. On the trip, Luke must loosen up, discover what it truly means to have faith, and do what it takes to get the girl he loves.
- handling hämtad från adlibris

En sextonårig bestsellerförfattare på bokturné med sin före detta själsfrände? Jatack.
Jag är inte troende och inte intresserad av att bli frälst. Böcker där religionen tar plats kan vara lite knepigt och Sjunde himlen-präktigt, men i det här fallet har jag hopp. Forever Young Adult påstod i alla fall att det inte är fråga om en "sneaky Jesus book" och i den frågan tror jag att de är pålitliga.

Det var alltså FYA:s recension som fick mig att fastna för Johns bok. I den kan man bland annat läsa ett utdrag ur boken som samtidigt är ett utdrag ur Lukes bok Hallelujah. Så meta!

Hur mycket vill jag ha? Inte riktigt köpa-inbunden-mycket men definitivt lämna-inköpsförslag-mycket.

1 kommentar:

  1. Hrm, beskrivningen av boken är minst sagt lockande! Speciellt biten med före detta, som du nämnde. (Är förresten alltid orolig för Sjunde himlen-stämpeln..)

    Svar: Det är så intressant med analytiska förhållanden överhuvudtaget. Man får en distans till verket (eftersom vi i det här fallet talar om 'Till vildingarnas land') och visst kan man njuta av det, men någonstans är det inte samma förhållande som om man läst det utanför ett analytiskt perspektiv. Nu talar jag kanske mest för mig själv, men ändå.

    Duktigt! Att endast ha 5 olästa i lyan skulle jag vilja klassa som en definitiv självklarhet att låna eller köpa mer. (Illa talat säger den miljövänliga sidan hos mig, men hurra enligt den materialistiska - och den sistnämnda vinner som oftast.) Bra böcker du väntar, tycker jag! Har inte läst en enda av dem, men skulle vilja plocka upp alla utom en. ;)
    Ah, omläsningsfrestelsen kan jag hålla med om. Funderar på bl.a. Jellicoe Road, Miranda-serien och HP för tillfället..

    Jajamän, asterisker gör allt fetstilt! Kul med nytt. :)

    SvaraRadera