tisdag 8 maj 2012

Dagens suck - olämpliga Alaska

Skolor i Tennessee plockar bort John Greens Var är Alaska? från undervisningen. För att det förekommer oralsex i den. För att John Green inte är Hemingway. För att en förälder skummade igenom boken och tyckte att det var olämpligt. Skummade igenom. Hallå, kontexten? Älskade moralpanik och beskyddaranda. Älskade föräldrar som vill skydda sina egna barn och ser det som sin plikt att göra en god gärning och även bestämma vad andra ska läsa.

Sånt gör mig lite trött så här en tisdagskväll. Vill man läsa artikeln och sucka lite själv så hittar man den här: Sumner County schools ban novel over teen sex scene.

Kommentarerna till artikeln får mig nästan att vilja aktivera mitt facebookkonto men jag får säga det här istället  så kan någon av er (med aktivt facebookkonto) vidarebefordra ;).

De som försöker förstå beslutet menar att det är begripligt att inte ha en bok som Alaska som obligatorisk läsning och tvinga elever att prata och skriva om den för att bli godkända. Men ingen som läst hela boken väljer väl sedan att diskutera en sexscen som är en försvinnande liten del av boken? Ingen lärare ber eleverna att skriva 500 ord om just den scenen när boken innehåller så många andra frågor. De som faktiskt läst boken tar med sig helt andra saker.
   Innebär det att scenen är onödig och lika gärna kunde hoppats över för att den inte tillför något och bara är där för att provocera? Nej, den tillför något till historien, men den är inte allt så sluta behandla den som om den vore det.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är en tjej på 18år som är på jakt efter lite bra böcker. Jag tycker väldigt mycket om de böcker som Meg Cabot skrivit som riktar sig emot lite äldre, babbeldrottningen t.ex. Även Markus Zusaks boktjuven och 'fantasy'-serien av Libba Bray. Jag undrar om du har några tips på böcker som kanske kunde passa mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har faktiskt inte läst någon av böckerna du nämner (även om jag har planer på att läsa "Ögat över månskäran") så jag kan inte direkt tipsa om något som liknar dem. Men jag tycker alltid att alla ska läsa Sarah Dessens böcker. :)

      Om du letar efter böcker med huvudpersoner som är typ 18-25 så är det svårt, jag letar ständigt! Men om du läser på engelska så rekommenderar jag en serie av Megan McCafferty som börjar med "Sloppy Firsts" och slutar med "Perfect Fifths". Den följer karaktären Jessica Darling mellan 16 och 25 ungefär.

      Du kan också kika på min sida "Lästa böcker" där jag länkar till mina bokrecensioner och se om du hittar något som verkar intressant.

      Tack för din fråga och hoppas du hittar något bra att läsa!

      Radera