torsdag 29 mars 2012

charlieissocoollike*

Det börjar högst förvirrande med att Charlie förklarar varför han skriver till just den "dear friend" som får hans "love always" i brev efter brev under hans första high school-år. Men förvirringen varar bara en halv sida eller så och sen struntar jag i vem som är mottagare av Charlies ärliga betraktelser av året som följer. För det finns ju så mycket viktigare saker att bry sig om i Stephen Chboskys The Perks of Being a Wallflower.

Här skulle jag skriva något om handlingen, men jag kan inte och är fullt övertygad om att ni är kapabla att hitta en sammanfattning av den någon annanstans. Det kommer att stå att Charlie är blyg och inte särskilt socialt kompetent men så träffar han Sam och Patrick och sen blir det sex och droger och oj, oj, oj... Jag tycker inte att det är en helt rättvisande beskrivning, men jag kan inte formulera något bra istället.

Ja, boken innehåller allt som amerikanska föräldraorganisationer gillar att kvällstidningsrasa över, typ homosexualitet, men det är inte så att Charlie går från bortkommen bokmal till sönderknarkad heroinist som deltar i orgier varenda helg. Han gör nya upptäckter och upplever nya saker och berättar om dem på sitt enkla, raka sätt.
   Språket skapar en viss distans, den distans som Charlie har till det han betraktar kanske, och förhöjer hela upplevelsen för mig. Allt som händer filtreras av Charlie som ibland är storögt fascinerad, ibland totalt omedveten om att det han berättar kan upplevas som upprörande och ibland bara hjärtknipande rå och sårig när han inte kan skapa tillräckligt mycket distans till sig själv.
   Om man plockar sönder boken och listar alla problem så får man vad vissa ser som all världens tonårsklichéer och andra som allt som tonåringar måste skyddas från, men det är väl inte så man läser böcker?

featuring: The Rocky Horror Picture Show
smakprov:
"Dear friend,
   I have finished To Kill a Mockingbird. It is now my 
favorite book of all time, but then again, I always think that 
until I read another book."


--------------------------
charlieissocoollike har ingenting med Wallflower-Charlie att göra. Han råkade bara ta plats i mitt liv ungefär samtidigt. Och båda heter Charlie.

1 kommentar:

  1. Ska för kanske sjunde gången i år säga att jag ska läsa boken. Kanske blir det sjunde gången gilt efter det här..

    charlieissocoollike måste jag definitivt följa upp igen. Charmig kille, det där!

    Och jag vill veta mer om dig! Vilket ultimatum jag ställer. Om det nu kan vara ett ultimatum när man inte ens ställt ett. :)

    SvaraRadera