torsdag 23 februari 2012

När de oomskrivna böckerna hopar sig

Jag skriver inte om alla böcker jag läser. Jag listar ungdomsböckerna här i kronologisk ordning och idealet är förstås att varje titel ska vara en länk till ett inlägg om boken ifråga. Så ser det inte riktigt ut och kommer förmodligen aldrig att göra eftersom ideal är ideal och verklighet verklighet. Men jag ska försöka skriva något, i någon form (haiku?), om böckerna jag läst i februari innan februari är över (avd. vatten över huvudet).

Två böcker i januari som jag skriver lite om nu men också länkar till andra recensioner av:

Anna and the French Kiss 
Jag sträckläste Anna... när jag egentligen borde syssla med annat. Och det var okej. Men jag är totalt ointresserad av miljöbeskrivningar så hela storslagenheten med Paris hade liten effekt på mig och ja, jag är mer på Johannas linje än på Andréas.
   Längre tyckande om den boken kan ni med fördel läsa hos Bokskadad som till och med fastnade för samma del av boken som jag. Det jag tar med mig från boken är Annas tips om var man ska sitta i biosalongen. Men jag har glömt om det var fyra eller fem rader ovanför mitten. Suck.
   Kommer jag att låna Lola and the Boy Next Door när den blir ledig på biblioteket? Ja, förmodligen. Kommer jag att läsa Isla and the Happily Ever After när den kommer? Beror på Lola.

Tretton skäl varför
... skuttade raskt upp i läsordningen för att jag ville kunna svara på frågan i Boktyckes tävling. Anna skriver om boken här och går på linjen "Var det där värt att ta livet av sig för?" och jag säger som Jay Asher sa i en intervjuBasically Amazing: "Nej, men vad är?" (min parafras).
   Mathilda i Bokgläntan, som vann ovan nämnda tävling trots mitt idoga googlande på obskyr paranormal, har också skrivit om boken och jag håller med om hur det var som att vara tvungen att lyssna vidare trots att jag inte kunde räkna med att mitt namn skulle nämnas på banden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar