torsdag 16 februari 2012

Jämlikhet mellan könen

I skrivande stund har jag 2012 läst 16 böcker och 8 av dem har författats av män. En imponerande siffra med tanke på hur kvinnodominerad min läsning är. Året är ungt och det finns inte en chans att jämlikhet kommer råda när jag summerar det i december, så lika bra att låta Fredrik få chansen att glänsa nu.

Av dessa åtta har fem skrivits av David Levithan eller John Green. Nästa utmaning blir alltså att läsa böcker av män som inte är John Green eller David Levithan. (Ska bara läsa Will Grayson, Will Grayson och Liten parlör för älskande först.)

Män som inte är någon av ovan nämnda och därmed platsar i utmaningen?
Har Nick Burd kvar på läslistan sen i höstas, men för övrigt har jag prickat av dem riktigt duktigt. Aidan Chambers har jag sneglat på i evigheters evigheter. Stephen Emonds bok är jag nyfiken på, men det får nog vänta till nästa vinter. (Ja, jag har börjat planera min julläsning. Winter Town och Dash & Lily på något språk. Inga konstigheter.) Why We Broke Up av Daniel Handler och Life: an exploded diagram av Mal Peet.

Har ni fler män att rekommendera? De ska helst vara bra också. Jag kvoterar inte in författarmän i min bokhylla för statistikens skull, men råkar någon man ha skrivit en bra bok vill jag ju inte missa den bara för att han råkar vara en han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar