söndag 5 februari 2012

En enkät

Denna söndag har jag prokrastinerat med en enkät som Johanna K svarade på  tidigare i veckan. Kan ju lika gärna dela med mig av resultatet tänkte jag.

Senast lästa: Om du var jag av Jessica Schiefauer.
Senast köpta bok: The Fault in Our Stars av John Green.
Senast lånade bok: Beauty Queens av Libba Bray.
Senast fådda bok: Institutionen skänkte bort avhandlingar så jag "fick" (det vill säga tog) till exempel Approaching the Future av Frances Hultgren och Att söka information för att lära av Louise Limberg. 


Favoritbokhandel: Pass. Alltså, det händer att jag besöker en fysisk bokhandel men jag kan inte påstå att jag har en favorit.
Favoritbibliotek: Stadsbiblioteket i Landskrona. Så mycket att jag stoltserar med tygkassen. Gillade Sambibioteket i Härnösand när jag var där och biblioteksturistade. PUNKTmedis i teorin, men jag har aldrig varit där.
Antal lånekort: 7. 


Använder som bokmärke: Bibliotekskvitton. Bokmärken. Minnet. Vad som finns tillgängligt och inte är skadligt för boken.
Favoritfärg på bok: Grön. Lila. Orange. Röd. Men vad menar man egentligen? Ryggen som står utåt i bokhyllan? Mina ryggar är väldigt blandade. Om jag var tvungen att välja en färg à la det här stället skulle jag nog kunna gå på grönt. Eller orange. M.a.o : sak samma.


Favoritmat/snack vid läsning: Knäckebröd. Inte supersmart med tanke på favoritställe att läsa på.
Favoritdryck vid läsning: Te. Men eftersom jag helst ligger och läser brukar jag varken äta eller dricka under tiden. Opraktiskt på något sätt.
Favoritställe att läsa på: Alltid : sängen. På sommaren : balkongen.


På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 122 i David Leithans The Realm of Possibility.


Den här boken köper jag till en förälder: En förälder? Browsar underavdelningen "Föräldraskap" hos adlibris efter böcker jag aldrig läst men som verkar passa... Sex, sprit och ätstörningar : tonåringarnas handbok till föräldrarna och/eller Fem gånger mer kärlek och/eller Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två.
   Min förälder? Mamma skulle nog uppskatta en deckare.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Något som får henne att komma vidare från Twilight? (Förslag?) Annars den bok hon verkligen vill äga men inte kan köpa för att hon är pank. (Förutsatt att jag har råd.)
Den här boken köper jag till en partner: Frågar adlibris. (....) Men avdelningen för "Dating, relationer, samlevnad & äktenskap" kanske inte är the place to go när man letar efter en present till sin partner? Annars verkar där finnas en överflöd av tips, råd och regler. Jag skulle nog ge personen en bok jag gillar själv men samtidigt tror att personen i fråga skulle uppskatta.



Favoritgenre: Contemporary young adult fiction.
Favoritformat: Rätblocksformatet. I hanterbar tjocklek.
Författarfavorit: Sarah Dessen. Melina Marchetta. John Green. E. Lockhart.
Den tjockaste bok jag läst: Borta med vinden?
Den tunnaste bok jag läst: Pixiböcker som Fyra lejon äter middag. På senare tid Den första gång jag såg dig... .
Favoritljud när du läser: Hyfsat tyst. Jag har svårt att slappna av i röriga miljöer.
Favorittidning: Sportbladet.

Prenumererar på: MåBra.
Favoritbokblogg: Till exempel Forever Young Adult och Bokgläntan.
Mitt bästa bokminne: När jag fick Deathly Hallows kanske?


Senaste bokfyndet: Fyndet as in "woohoo, bara 19 kronor!" eller fyndet as in "oj, den här hade jag aldrig hört talas om, men den var ju skitbra!" som Jane Fallons The Ugly Sister? Okej, där fick ni båda två.
Senaste impulsköpta bok: The Fault in Our Stars egentligen. Men ännu mer The Ugly Sister för den hade jag inte ens hört talas om när jag klev in i bokhandeln.


En bra bok att ge bort: Beror naturligtvis på vad man vill säga, sammanhang och mottagare. Jag tror inte att det finns någon bok som alla borde läsa. (Vore det inte jokes om jag plötsligt avslöjade titeln på den ultimata gåvan? Godhetens kraft : konsten att göra gott säljer slut på rekordtid. (Nej, jag har inte läst.))
   En riktigt fin anteckningsbok.
Bokgenre som jag undviker: Deckare/kriminalromaner/thrillers. Fantasy. Paranormal. Science fiction. De flesta faktiskt.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Skänker. Slänger. Skickar till bloggläsare som vill ha dem.

Så här håller jag koll på vad jag läst: Min bokbok. Ett vanligt, billigt, linjerat A5-block.
Så här sorterar jag min bokhylla: Min skönlitt stod i bokstavsordning efter författarens efternamn på ett hyllplan, men nu står de olästa böckerna i ena änden. På det andra hyllplanet har jag fått stoppa in de senaste köpen bland avhandlingar och ordböcker. Och så har jag lite gammal kurslitteratur undangömd i ett skåp. Men samlingen är fortfarande så liten att den är överblickbar utan system.
Nästa bok jag ska läsa: Trasig soppa tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar