tisdag 21 februari 2012

Bokalfabet 2.0 - Ä

Näst sista upplagan av Enligt O: s alfabet!

1. Hur många ord? 5! Vad ska jag göra med dem? Koppla ihop med böcker. 

äpple   ärlig   äventyrlig   äcklig   äktenskap

  

Jag vet att jag läst en bok om någon som inte var ärlig... Pants on Fire/Katie Ellison ljuger inte av Meg Cabot. "Hyfsat underhållande sensommarfluff" kallade jag det visst. Det var generöst av mig. (En av sakerna Katie inte är helt ärlig om? Quahogs. Hon tycker det är äckligt.)

På mellanstadiet läste jag en bok som jag antar måste ha varit Expedition Kon-Tiki. Ut på Stilla havet på en flotte? Thor Heyerdahl och Bengt Danielsson var minst sagt äventyrliga av sig.

Hadley har inte så höga tankar om äktenskap och det är en av alla saker hon och Oliver pratar om på planet till London där Hadleys pappa ska gifta sig med en kvinna Hadley aldrig ens träffat. Men kärlek då, Hadley? Vid första ögonkastet? Jennifer E. Smiths fina The Statistical Probability of Love at First Sight.

2. Äääääähhhhhhhhh... Karaktäääääär på Ä?
Inte ens  J.K. Rowling kan hjälpa mig den här gången. Men man kanske tilltalar Oberon som Älvkungen Oberon? För man kan ju inte dua eller ba' "Öh, Oberon!". Mm, vi säger så. Bara för att visa att jag kan min Shakespeare. (Men det kan jag egentligen inte, trots att jag nördade Shakespeare mer än de flesta högstadieelever. Jag var betydligt smartare och mer kulturell när jag var 14. Vad hände sen?)

3. Tredje frågan saxar vi från O:
Äntligen!, utropade Gert Fylking när Horace Engdahl och senare Peter Englund avslöjade nobelpristagen i Börshuset. Vilken nobelpristagare skulle få dig att brista ut i ett rungande Äntligen? Har det kanske redan hänt?
I litteratur? Jag vet inte. Nobelpris engagerar mig väldigt lite och jag kommer inte på någon just nu.
Men bröderna Green skulle kunna få ett fredspris för hela Nerdfighter-grejen. Det tycker jag. Men jag är förstås lite besatt  just nu.

2 kommentarer:

  1. Läcker lösning på äpplet!
    Visst var det svårt. Och inte ens Harry kan hjälpa en...

    SvaraRadera
  2. Omslaget med äpplet var grymt snyggt! Blev lockad av boken också! Klart förresten att man måste titulera en älvkung just så.

    SvaraRadera