tisdag 14 februari 2012

Bokalfabet 2.0 - Å

Återigen dags för bokalfabetet. Som den skarpsynta kan utläsa av rubriken är vi nu inne på de sista skälvande bokstäverna som skiljer oss från andra alfabet. Enligt O har skrapat ihop 5 ord ur ordlistan. Alla börjar de på Å. Alla ska de på något sätt kopplas till böcker.

återvinning   ångest   ålderdom   årskurs   åskådare

"Oh shit, I know! We used to run together, right? In middle school? And now you date that guy, the one who's always yelling at us about bicycling!"
   It took me a second.
   "Recycling?" I said.
   "Right!" She clapped her hands. "That's it!"
Ja, Jason är brinner för återvinning, men behöver jobba lite på relationer och sånt. Men jag tror att han gör det. Inte i The Truth about Forever visserligen, men Sarah Dessen ger honom fler chanser.

JAG KAN VERBALISERA MIN ÅNGEST! Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld.

På temat ålderdom måste jag berätta att jag är nyfiken på Sara Beischers bok Jag ska egentligen inte jobba här som handlar om Moa som börjar jobba på ett äldreboende. Men hon ska alltså inte jobba där. Egentligen. Hon ska ju bli skådespelare.
   Det här med årskurser kan vara svårt för översättare. Freshman, sophomore, junior, senior. Första, andra, tredje och fjärde året. Så junior year är alltså tredje året, inte första. Och att byta skola sista årskursen innan college är inte drömmen, men vissa tvingas göra det ändå. Bea i Natalie Standifords Robothjärta till exempel.
   Översten är inte någon tyst åskådare när han går på skolans basketmatcher. Hans verbala attacker har fått honom utslängd mer än en gång. Var är Alaska? av John Green.

Karaktär på Å.
   Jag trodde att jag inte visste någon, men då glömde jag Alfons Åberg. Kakburken hos farmor och glassen i garderoben och långkalsongerna i frysen och spöket på balkongen och alltihop.

Å är O:s systers bokstav så O vill att jag avslutningsvis ska berätta om vilka litterära systrar jag minns bäst.
   Jessica och Elizabeth Wakefield. Systrarna Bennet. Systrarna March. Sommarsystrar. Systrar i jeans. 

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du varit! Kreativ.
    Jag hade jättesvårt att komma på, och först med familjens hjälp krystade vi fram Alfons Åberg...

    SvaraRadera
  2. Jag har en pin på jackan med "Jag kan verbalisera min ångest" och har fått en del kommentarer om det...

    Jag var lite för gammal när Tvillingarna var som störst och har därför aldrig läst om Wakefield-systrarna. Dessen har jag dock läst, men måste verkligen se till att läsa fler! Har fått in ett utdrag ur hennes Someone like you i den lärobok i engelska som jag just skrivit klart. Känns kul!

    SvaraRadera