torsdag 9 februari 2012

Bokalfabet 2.0 - Z

Direkt från källan: veckans upplaga av bokalfabetet!

Först fem ord på Z. Koppla dessa framkrystade ord till en, två eller kanske fem boktitlar:
Zygot
Zen
Zoo
Zooma
Zenit

Carmen, Lena, Tibby och Bridget har varit vänner mer eller mindre sedan de var zygoter. Deras mammor blev vänner när de väntade barn och tjejerna betraktar sig som systrar. När de börjar tillbringa somrarna och sedan alltmer tid ifrån varandra delar de ett par jeans som skickas mellan dem. Systrar i jeans av Ann Brashares. Alla tjejerna har olika intressen. Tibby zoomar in då och då, filmare som hon är.
   Var det inte längesen jag nämnde Jessica Darling? Nej, kanske inte. Men Marcus Flutie mediterar. Och det är ju väldigt zen. I fjärde boken, Fourth Comings, av Megan McCafferty.
   Inte är det något zoo direkt utan snarare en veterinärklinik Laurel börjar arbeta på efter olyckan där hela hennes familj omkommer i The Beginning of After av Jennifer Castle. Men i alla fall.
   Zenit är en punkt på himlavalvet. På himlavalvet finns stjärnor. Och ni borde läsa The Fault in Our Stars. En gateway drug till John Green. Cancer och kärlek och grejer.

Sedan vill jag att du presenterar en karaktär med Z i inledningen av för- eller efternamnet, eller mitt i om det funkar bättre. Det är inte så himla petigt.
   När jag försökte reda ut om jag någonsin läst en bok på Z kom jag på att jag läst om Zeina och Nalle. Högstadiekärlek av Sören Olsson och Anders Jacobsson. Men jag kommer inte ihåg Zeina. (Eller Nalle.) Men hon börjar på Z. (Tack Zeina!)

Och slutligen till veckans fråga som handlar om en väldigt speciell zon, nämligen din bekvämlighetszon när det kommer till läsning.
Hur ser den ut? Extremt snäv men otroligt trevlig.
Hur ofta tar du dig utanför den? Alltför sällan förmodligen.
Hur brukar resultatet bli då? Ibland blir jag positivt överraskad, men många gånger blir jag påmind om varför jag hänger i min zon.
När hände det senast? Det största klivet utanför bekvämlighetszonen var februari förra året när jag läste Hungerspelen (och det gick bra). Sedan dess ha det varit några studiebesök i sörjan under hösten/vintern med Hannas högra hand och Bryta om till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar