onsdag 25 januari 2012

Bokalfabet 2.0 - X

Enligt O:s alfabet har kommit fram till (xtremt knepiga?) X.

1. Som vanligt 5 ord:
xylofon   xenofobi   xantofyll   x-kromosom   xylitol
----> 5 titlar
Xylofon är ett slagverk. Omnictionary är ett uppslagsverk på Internet som Radar är lite smått besatt av att underhålla. Quentin är totalt tondöv så han hänger bara utanför bandlokalen istället för att spela (xylofon) själv. Paper Towns av John Green. Ååååhhhh!
Xenofobi är ett ord jag förknippar med franska (xénophobie) eftersom det användes en hel del när jag pluggade franska på universitetet. Att jag en gång började läsa franska beror mycket på Viveca Lärns bok Vad händer om man vänder på Paris?
Xantofyll är det gula färgämne som kommer fram i löven om hösten när det gröna försvinner (man lär sig något nytt varje dag!). Höst får mig att tänka på bland annat två saker - skola och New England. På en skola i New England utspelar sig Curtis Sittenfelds roman Prep/I en klass för sig.
Paul/FreeDigitalPhotos.net
XX eller XY - ska den lilla skillnaden spela så stor roll? Många ungdomsböcker bråkar med frågan om varför man ska bete sig på ett visst sätt om man har två x-kromosomer och ett annat om man bara har en. E. Lockharts böcker rekommenderas liksom Not That Kind of Girl av Siobhan Vivian.
Xylitol används som sötningsmedel i tuggummi. En av karaktärerna i Roald Dahls Kalle och chokladfabriken tuggar tuggummi. Konstant. Hur ska hon kunna motstå det nyuppfunna tuggummit som förmodligen saknar xylitol men istället innehåller tomatsoppa och blåbärspaj?!  

2. En karaktär med för- eller efternamn på X?! Tack och lov för J.K. Rowling! Xenophilius Lovegood, Lunas pappa, mannen bakom The Quibbler, som har ett namn som utgör motsatsen till xenofobi.

3. Vi, d.v.s. jag, låter O formulera sista frågan själv: 
Och så en sista fråga på X. Om en person inte vill avslöja sitt namn kan man skriva ett X istället. Ett annat sätt är att använda en pseudonym. Vilken är den bästa bok du läst av en pseudonym?
Hm, hm, vilken av alla Kittyböcker var egentligen bäst... Carolyn Keene är definitivt den pseudonym jag läst flest böcker av. Kitty och tidningsmysteriet är en favorit. (På engelska heter boken Smile and say murder, på svenska har alla böcker fått de fantasifulla titlarna Kitty och x-mysteriet/Kitty och den försvunna x/Kitty och den mystiska X. (Notera min användning av X.))
Slukar barn fortfarande Kittyböcker eller är den tiden förbi? 

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig läst Kitty-böckern, däremot plöjde jag hela serien om Lotta av Merri Vik, som väl också är en pseudonym. Grymt kul att läsa dina kreativa svar!

    SvaraRadera
  2. Undrade just om du också skulle ta Xenophilius.
    Och Kitty läste jag i massor, men min dotter är sorgligt ointresserad! Merri Vik hade jag helt glömt, Lotta-böckerna var mina absoluta favoriter!!!

    SvaraRadera