onsdag 11 januari 2012

Bokalfabet 2.0 - V

Igår meddelade O att vardagen är på G och att det är dags för bokstaven V. Igår sysslade jag med disk och plugg och handling, så jo, vardagen är här. Idag tar jag mig tid att hoppa på sista etappen av Enligt O:s bokalfabet 2.0.

1. 5 ord ska leda tankarna till 1-5 boktitlar. Veckans ord:

välkomnande  vinnare  våldsam  vacker  violin

Under vinteruppehållet återbesökte jag en gammal tonårskärlek, nämligen Nora Roberts. Hon tog med mig till ett litet B&B på Irlands västkust. Ägaren, Brianna, är minst sagt välkomnande, till och med när gästerna är tidiga och klampar in mitt i natten som Grayson gör i Född ur kylan. Det var inte riktigt som förr, men Roberts får i alla fall den irländska landsbygden att verka vacker. (Dessutom blev det plötsligt uppenbart varifrån Stephenie Meyer fått inspiration till Bella och Edwards bröllopsnatt i Breaking Dawn. Då när många tycker att det går alldeles för våldsamt till.)
   Violin spelar Claudia Salinger i TV-serien Ensamma hemma. Så bra att hon kommer in på Juilliard. Som också är Baileys drömskola i Himlen börjar här av Jandy Nelson.
   Stå som vinnare hoppas jag göra när Anna summerar sin tävling. Jag vet bara inte vilken bok jag önskar mig än. John Greens nya? Sarah Ocklers cupcakebok? The Statistical Probability of Love at First Sight har jag definitivt ögonen på, men kanske skulle jag satsa på något helt annat som Holly Cupalas Don't Breathe a Word?


2. Punkt 2 brukar vara att presentera en bokkaraktär med för- eller efternamn på veckans bokstav. Så också den här veckan. Men jag tänkte kuppa på bästa Allsång på Skansen-manér (dessutom har Tina och Lotten redan svarat Voldemort och jag menar, det går inte att toppa.(Inte för att det är någon tävling, jag ville bara länka till Tina och Lotten.)) och presentera Valfrid Palmgren.
   Valfrid var en verklig person och det är typ henne vi har att tacka för att vi kan springa till biblioteket och låna böcker helt gratis. Det var också hon som tog initiativet till Stockholms barn- och ungdomsbibliotek som öppnade 1911. All anledning att ge cred till Valfrid P alltså.


3. Slutligen, för att återknyta till inledningen, vill O ha en bok som beskriver vardagen på ett bra sätt, eller som misslyckas totalt. Då måste jag nämna Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling igen. Mary och Lovely flyr visserligen vardagen för en färgsprakande fantasi, men den vardag som glimtar fram är så gråstensgnistrande. Killarna i klassen som blir osams och sams på killars vis. Att äta limpmackor och prata om panikångest. Etc. etc.  

1 kommentar:

  1. Ha, ha, det var en riktig kupp:-D Och dessutom en jättebra vinkling på det här med böcker och läsande! Nora Roberts är ju jättepopulär Man kanske skulle bekanta sig med henne...

    SvaraRadera