tisdag 8 november 2011

Bokalfabet 2.0 - R

Redo för R? Enligt O är det dags. 


5 ord på R ---------> 1 - 5 boktitlar
rosig     rymma    reaktion   råtta   Ryssland

Rasmus rymmer från barnhemmet när han ger upp hoppet om att bli adopterad. Alla föredrar ju lockhåriga flickor med rosiga kinder framför killar med rakt hår som han. Bättre det, Rasmus, seriöst. Hellre fattig som en kyrkråtta längs vägen med Paradis-Oskar än hamna hos några tråkmånsar som inte fattar att det varken hänger på håret eller könet.
OBS! Rekommenderar inte att någon rymmer hemifrån nu! Långtifrån alla berättelser är lika idylliska som Astrid Lindgrens Rasmus på luffen. OBS! (Jag har märkt att Astrid Lindgren alltid funkar i den här leken. Kommer man inte på något - tänk Astrid!)

I Ryssland är favoriten bland Astrids karaktärer Karlsson på taket, han i Lillebror och Karlsson på taket, ni vet. Världens bästa Karlsson? Nja, denne lagom tjocka propellerförsedda figur möter blandade reaktioner. Inte är han min favorit.

(Nästa veckas utmaning blir att klara hela S utan Astrid!)


Bokkaraktär med för- eller efternamn på R?
Jag funderade på den här när jag gick till skolan idag. Har aldrig funderat i förväg förut, men just namnfrågan är ju densamma varje vecka så möjligheten finns. Hjälpte det? Nej. Men jag kom på att jag kunde ha tagit Peeta på P.
En man det suktats efter längre än det tvistats om Gale vs. Peeta? Jane Eyres Rochester.


En bok i Robinson Crusoes anda (en så kallad robinsonad som jag var tvungen att skriva på högstadiet), det vill säga om en person som befinner sig på en öde plats och funderar över livet?
Erlend Loes Doppler handlar om en man som flyttar ut i skogen för att han tröttnat på människor och deras duktighetskrav. Så väldigt öde är det väl inte, han har fortfarande gångavstånd till Oslos bebyggelse och andra figurer hittar också till skogen, men det är mer känslan och funderandet över livet. En lagom rolig bok för mig som inte gillar roliga böcker!
(Robinson Crusoe förresten? Väldigt trist bok. Vet inte om det är skillnad i rolighetsgrad mellan olika versioner, men den jag läste i min ungdomslittkurs var inte underhållande.)

2 kommentarer:

  1. Det blev en Astid-bok för mig också;-)

    SvaraRadera
  2. Det blev mycket Astrid den här veckan. Älskar Rasmus! Bästa Astridboken tror jag. I alla fall bästa filmatiseringen! Doppler är bra den också.

    SvaraRadera