måndag 7 november 2011

Böcker som dyker upp i böcker

Ofta i ungdomsböcker (och filmer med för den delen) omnämns andra litterära verk. Det kan vara klassiker eller författarens favoritbok. Det är ett roligt sätt att få boktips för en boknörd. I The Duff, som jag läste nyligen, dök det upp flera böcker och där föddes tanken att samla ihop några "böcker i böcker" till ett inlägg. Så här kommer några exempel!

To Kill a Mockingbird (Dödssynden) av Harper Lee. En klassiker. Utspelar sig i en liten stad i den amerikanska södern under 1930-talet. Handlar om rasmotsättningar som kommer upp till ytan när en svart man anklagas för våldtäkt på en vit kvinna och berättas av Scout som är dotter till försvarsadvokaten Atticus Finch. Flitigt använt (och ifrågasatt)inslag i undervisningen i amerikanska skolor.


Nämns bland annat i: Jellicoe Road av Melina Marchetta

The Scarlet Letter (Den eldröda bokstaven) av Nathaniel Hawthorne. Liksom Mockingbird en populär klassiker i amerikanska skolor. Diskussionsvänligt innehåll om 1600-talskvinnan Hester Prynne som föder ett "oäkta" barn och får bära en bokstav som en tydlig symbol för sin synd. Har inte läst, men känns som jag har efter alla gånger jag läst om den.


Nämns bland annat i: The Duff av Kody Keplinger (och filmen Easy A)



The Code of the Woosters (Som det anstår en Wooster) av P.G. Wodehouse. Okej, jag har bara sett den här boken omnämnas i en bok, men den hade stort inflytande på huvudpersonen i den boken. (Och gjorde mig sugen på att läsa Wodehouse.)


Nämns i: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart

The Secret History (Den hemliga historien) av Donna Tartt. Modernare kultbok om Richard Papen som kommer till ett college i New England och blir involverad med en sammansvetsad grupp av vänner och åskådare/deltagare i ett intellektuellt relationsdrama med förödande konsekvenser. Det här är en bok för unga vuxna utan att vara en typisk YA-bok. Jag gillade den, men den blev inte Min Stora Läsupplevelse. (Om man läser på svenska får man några skojiga översättningar som bonus. Bantarcola.)


Nämns bland annat i: Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck



A Prayer for Owen Meany (En bön för Owen Meany) av John Irving. Inte heller den vanligast "boken i boken" utan mer ett exempel på hur författare smyger in sina egna favoritböcker när de skriver. Om två pojkar som växer upp i New Hampshire under 1950- och 60-talet. Tro, ödet och övertygelsen om att allt har en mening.


Nämns i: What Happened to Goodbye av Sarah Dessen



Har ni fler exempel på böcker där de här fem nämns? Eller egna exempel på andra böcker som dyker upp i ungdomslitteraturen?




  

2 kommentarer:

  1. Intressant! Just nu kommer jag att tänka på att Astrid Lindgren nämner Elsa Beskows "Tomtebobarnen" i "Pelle flyttar till Konfusenbo" och att Michael Ende nämner sin egen "Den oändliga historien" i "Sju timmar till midnatt". Men det finns förstås väldigt många fler exempel som jag skulle ägna hela dagen åt att fundera över om jag inte stoppar mig.

    Jag har för övrigt även försökt mig på att göra en lista över sånger som nämns i sånger.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte tänkt på detta innan! Läste ganska nyss ut En prinsessas dagbok 4 och där nämns Jane Eyre måånga gånger!

    SvaraRadera