söndag 23 oktober 2011

Söndagssexan - Frankie, Felicity och Harry

1. Jag har läst en bok!!!!! Jessica Darling har inte sabbat mig för all evighet genom sin awesomeness.

2. Jag har dessutom läst en BRA bok. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks (för att inte bli alldeles utmattad kallar jag den "Frankie", men hela, långa titeln är bara en del av charmen) av E. Lockhart. Det känns som jag har väntat på den i flera år, vilket jag förmodligen inte gjort med tanke på att det inte gått två år sen jag läste Listan första gången och läste fortsättningen först i år, men "Frankie" har liksom simmat omkring i periferin. Och nu har jag läst och den är så bra och annorlunda och smart och rolig och den tredjepersons efterhandsberättande, framåthintande, distanserade stilen är så cool. Inte alls som Ruby Oliver-serien som är cool och smart på ett annat sätt. Det är spännande med författare som kan skriva olika böcker. (Lockhart skriver för övrigt barnböcker också, men då heter hon Emily Jenkins.)

3. Varje fredag brukar bloggen YA Highway samla ihop länkar till saker som skrivits under veckan. Om skrivande, läsning, förlagsvärlden och annat. Den här veckan tog de bland annat upp kaoset kring nomineringen till National Book Award som alla pratat om in the US of A, regler för hur man ska köa till Breaking Dawn-premiären och visade klipp från kommande dokun When Harry Left Hogwarts som är en bakom kulisserna från sista två filmerna.

4. Vad jag fastnade mest för den här veckan var dock Putting the A in YA  där en agent kommer med intressanta teorier om varför det finns så få böcker om (och för) vuxna unga vuxna och varför det inte kommer att finnas en marknad än på sisådär tio år. Läsvärda och tänkvärda synpunkter.

5. Kommande vecka har jag tentaplugg på hög nivå inför fredag. Bo i biblioteket, hålla bloggandet till ett minimum och försöka hitta mer av Elenas studieteknik än Meghans smart powder. Felicity, people! Måste dela ett litet klipp som trots halvtaskig kvalitet visar hur fantastisk den serien var/är/för alltid förblir.


6. Pluggvecka innebär annan sorts läsning än den roliga sorten, men belöningen, The Piper's Son, väntar på andra sidan.

1 kommentar:

  1. Roligt att du gillade Frankie! Jag håller med om allt du skriver ovan. Har börjat på ett inlägg om boken men inte hunnit färdigt än pga massa annat som händer. Ska försöka skriva färdigt och publicera snart.

    SvaraRadera