torsdag 22 september 2011

Bokfrågor del 1

Här kommer de första 12 frågorna från bokfrågorna som jag hittade hos Malin på Bara en sida till. Mina svar på resterande 13 finns för den superintresserade redan publicerade som Bokfrågor del 2.

1. Hur många procent av dina böcker skaffar du genom biblioteket och hur många på annat sätt?
Den här månaden har 50% kommit från bibliotek. Sett över hela året hitills: 61% och övriga 39% har jag köpt, plockat ur bokhyllan av tidigare köp eller fått. Förra året stod olika bibliotek för 86% av min läsning. Här för man statistik.

2. Vilken karaktär skulle du vilja vara och varför?
Just nu ligger Sara i Välkommen hem nära till hands. Hon har nyvunnet londonsjälvförtroende, norrländskt spunk, gillar att springa, har fortfarande några fina TV-serier framför sig och uppskattar den ädla fikakonsten. Among other things.

3. Vilken är din favoritbok från barndomen?
Jag brukar svara Minus och stora världen på den. Vilket är lite ironiskt med tanke på hur mitt förhållande till siffror och matte sett ut sen dess... Men under min svunna barndom hann jag också dyrka Kitty och fascineras av Tordyveln flyger i skymningen.
4. Vilken är din favoritbok?
Det trygga svaret är Sarah Dessens The Truth about Forever, men jag har inte riktigt vågat utforska om det fortfarande stämmer. Trygghetsnarkoman.

5. Vilken bokserie har du flest böcker ur?
Om vi bortser från Kitty och Sweet Valley-tvilllingarna: Jag har alla Systrar i jeans, hela Hans sommartrilogi och hela Diary of a Crush. Så det är 100% på dem, men Systrar i jeans är flest till antalet.
6. Köper du begagnade böcker?
Ja. Varför inte liksom? Men det händer inte så ofta.

7. Vilken är din favorit/den "snyggaste" kille eller tjej i en bok?
Wes. Sa-woon. Min kompis påstod att människor som han bara finns i fiktionen vilket låter lite deprimerande. Men i Lakeview och Colby finns de. Och i mitt huvud är de verkliga platser. Joooo.

8. Vilket är ditt favoritomslag?
Tittar på framsidorna i min bokhylla och gillar det amerikanska på Jellicoe Road. Men favoritomslag? Just nu kommer jag inte på något som fått mig att jubla.
9. Vad för slags omslag är din favorit?
Fina omslag. Alltså, jag har inte reflekterat över det riktigt. Men jag är lite trött på
huvudlösa tjejer som ska kunna vara vem som helst. Som Sarah Dessens amerikanska på senare år. Tyvärr gillar jag det som finns innanför sådana omslag.

10. Vilken var den första boken du läste?
Åh! Det skulle vara kul att veta! Men jag började slarvigt nog inte dokumentera min läsning förrän jag var tolv och då hade jag ju hunnit läsa ett tag...
11. Vilken är din favoritbok som blivit film?
Malin svarade Speak och det skulle jag också kunna göra. Tycker att den filmatiseringen blev bra. Annars är är Borta med vinden en klassiker. Men jag hoppas kunna svara To Kill a Mockingbird en dag. Skuggor över södern står kvar osedd på se-listan.

12. När började du blogga om böcker?
I februari. Och har inte funderat på att sluta riktigt än.



1 kommentar:

  1. Kul med första läsa boken. Jag lärde mig läsa när jag var fyra, men då mest böcker med lite text och mycket bilder. Första boken var Biet Majas äventyr när jag var sex år :) Knäppt när man kommer ihåg såna grejer!

    SvaraRadera