torsdag 14 juli 2011

The Summer of Firsts and Lasts

av Terra Elan McVoy


 
Calla, Violet, Daisy.
Tre systrar. Tre veckor på läger.

Så mycket mer om handling känner jag just inte för att skriva.
Det väldigt rosa skyddsomslagets innerflikstext fokuserar på killarna i systrarnas liv och det känns lite felfokuserat för mig. Visserligen finns det killar med i bilden, men i första hand handlar det om deras inbördes relationer och vad de lär sig om sig själva. Läsare med systrar känner förmodligen igen sig medan vi andra kan känna oss lite avundsjuka.

Lägermiljön är fascinerande. Som en sluten värld med en egen tid där en vecka på läger är som ett år i normal tid eller nåt. Ingen kommunikation med omvärlden. Dela stuga med personer du aldrig träffat förut. Skvaller, skitsnack, vänskap, kärlek. Aktiviteter som stärker dig och pushar dig mot gränser. En massa regler som är till för att brytas. Ett förbjudet förhållande mellan en ledare och en lägerdeltagare är ju i stort sett oundvikligt... 

400+ sidor delas systerligt av de tre systrarna som berättar om sina skilda upplevelser på lägret. Det är väldigt läsvänligt upplägg, lätt att bläddra vidare när man egentligen tänkt sluta. Boken är indelad i olika dagar och jag tänkte (när jag egentligen borde släcka lampan och sova) "Det är fredag idag så jag ska bara läsa fredagen också så är vi lika", "Äh, jag ska bara läsa helgen", "En dag till bara" och "Men jag vill ju veta hur det är med Calla/Violet/Daisy".

Och det är en sommarbok. Bockar av alla punkter på checklistan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar