fredag 22 juli 2011

Magdalena

Eller Madeleine. Vet ni hur få böcker jag läst av dem? Eller OM dem? Svaret är otroligt få, på gränsen till inga. I alla fall inga jag kommer på.
   Min lokala OPAC erbjuder Magdalena Graaf och Magdalena Ribbing. Bra att veta för alla unga heter en av Ribbings. Något att läsa? Eller är det för sent?
   Madeleine Löwing står bakom lockande titlar som Baskunskaper i matematik och Grundläggande aritmetik.
   Det blir inte bättre av att personer som heter Madeleine väljer att kalla sig något annat. Sophie Kinsella heter egentligen Madeleine Wickham vilket var en nyhet för mig. Men jag har inte läst något av henne ändå...

Så vem borde jag satsa på? Graaf, Ribbing, Löwing eller Wickham/Kinsella?
Och en helt annan fråga, vilket namn är istället alldeles för flitigt använt i böcker? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar