fredag 22 juli 2011

Bokalfabet 2.0 - G

1. Först fem ord på G som du ska associera till en eller fler böcker.
grön
god
generös
gunga
gömma

Gunga brukar jag göra med min kompis Malin, trots att hon blir grön av illamående inom några gung och jag strax efter. För några år sen gav hon mig Jonas Gardells Präriehundarna när jag fyllde år. Jag har fortfarande inte läst den. Dålig stil.

Min kompis Simon är otroligt generös. Tillsammans kan vi baka en väldigt god kladdkaka. En gång lånade jag ut David Levithans Ibland bara måste man till honom. Han tyckte inte att den var helt realistisk. Och det har han ju tyvärr rätt i. Men det är inte därför man läser böcker.

Jag brukar gömma mig för gamla lärare om jag ser dem. Till och med dem jag faktiskt tyckte om. Kanske dem i synnerhet. Som B som gav mig Per Nilssons Sjutton en gång.

2. Som vanligt vill jag att du presenterar en litterär karaktär. Idag med för- eller efternamn på G.
Gilderoy Lockhart. Det var längesen jag läste Harry Potter, men jag såg nyss filmerna och Gilderoy är en fantastiskt egenkär karaktär.

3. G som i gammal. Jag skulle vilja att du berättar om en bok som handlar om att vara eller bli gammal.
Den jag spontant tänker på är Elsie Johanssons Sin ensamma kropp. Som jag inte läst. Men Elsie är cool.
Ungdomsböcker handlar annars (märkligt nog) sällan om att vara gammal. Och är karaktärerna gamla, på riktigt gamla, säg 100+, så ser de ändå ut som 17.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar