måndag 6 juni 2011

Hissa flaggan!

Idag är det 6 juni, Sveriges nationaldag, eller som det kallas här på bloggen, Sarah Dessens födelsedag.
Nej, jag skojar bara. Det ÄR hennes födelsedag, men det är inte så att jag firar den. Much.

Men nationaldagen, som jag inte firar så mycket heller, har fått mig att fundera över det här med svenska sommarböcker. Finns de? Vilka är de? Varför har jag inte läst dem eller varför kommer jag inte ihåg att jag har läst dem?
   Allt jag kommer att tänka på är Emil i Lönneberga, Saltkråkan, Rasmus på luffen och en massa annan Astrid. Men sommaren i den svenska ungdomsboken? Ganska så blankt. Per Nilssons Anarkai dyker upp efter ett tag. Kommer ni på några fler?
   Är det svenska sommarboksutbudet väldigt torftigt? Hur kan det komma sig i så fall? Här där det är vinter ungefär åtta månader om året borde väl sommaren vara extra magisk att skriva om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar