fredag 13 maj 2011

Lock and Key

När Rubys mamma försvinner är Ruby helt inställd på att klara sig själv. Hon är 18 om några månader. Ingen stor grej. Hon är van att klara sig själv. Inte acceptera hjälp. Inte förlita sig på andra. Så att plötsligt bo hemma hos sin syster och hennes man är inte något hon finner sig i lättvindigt.
   Men svågern Jamie och grannen Nate som tävlar om titeln The Nicest Guy in the World gör det inte lätt för henne att hålla sig till planerna. Och systern Cora kanske har svikit, men en gång brukade hon vara Rubys buffert mot världen.
   Övergiven av den person som borde stå henne närmast är Ruby nu omgiven av andra och tvingas omvärdera de sanningar hon levt efter.

Det här är en bok om en mamma som sviker. Jag har inte tagit upp Sarah Dessens mammor tidigare, för det känns mer som fokus för en avhandling (Mödrar och döttrar hos Sarah Dessen) än som något jag kan göra rättvisa i bloggformatet. Men de finns alltid där. Även när de inte är där.

Jag ska erkänna att jag inte har läst om hela boken nu. Jag läste om den för första gången i december och innan dess hade jag fått för mig att Lock and Key inte var lika bra som de andra. Och nej, den blev inte omedelbart min nya favorit, men "inte lika bra" är ju ändå YA-toppnivå. Och vändningen, runt sidan 200, är knäckande.

Featuring: den jobbigaste carpoolaren ever?
Att läsa:
[...] it fell open to reveal a T-shirt. On the front, in that same familiar block lettering: USWIM.
"Your personal philosophy," I said.
"Well," he said, "I looked for one that said 'If you expect the worst you'll never be disappointed,' but they were all out."


PS. Det är gamla bekanta namn och ansikten galore i den här boken. Håll ögonen öppna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar