tisdag 5 april 2011

Dag 19: Favoritfilmatisering av en bok

Inser att jag inte ser så många filmatiseringar av böcker jag läst och gillat längre. För det har en tendens att bli plågsamt. Twilightfilmerna kan jag inte låta bli att se, men det är skämskudde fram stor delen av tiden. Hannah med H som bygger på Ett annat sätt att vara ung har jag medvetet hållit mig borta från.
   Men några filmer som funkar för mig är Harry Potter-fimerna. De respekterar förlagan men står samtidigt för något eget. Och att hela brittiska skådespelareliten är med gör knappast saken sämre.
   Jag har fortfarande inte sett första delen av Deathly Hallows, men upptäckte att den kommer på DVD nästa vecka så det är väl läge att göra det.

1 kommentar:

  1. Bara jag igen - som sagt, se To Kill a Mockingbird med Gregory Peck... :-D

    SvaraRadera