torsdag 24 mars 2011

Dag 8: Mest "överskattade" boken

Okej, den här punkten är jobbig. Vem är jag att säga att en bok är överskattad? Det blir ju bara för att jag inte gillade den i så fall och då blir det väldans förmätet att påstå att boken skulle vara överskattad. Och så ligger det för mig nära Dag 18. Fast här ska jag kanske ta en bok som jag inte haft så höga förväntningar på från början så att jag inte blivit besviken på det sättet. Se det som en slags omvänd Dag 29?

Vi har Den hemliga historien. Där visste jag ju att så många bara ÄLSKADE så det var i och för sig läge för höga förväntningar, men för att skydda mig sänkte jag mina förväntningar istället och tänkte att jag nog inte skulle gilla. På så sätt översteg den mina förväntningar. För jag gillade hur den liksom pratade om saker istället för att spela upp dem. Så jag gillade, men älskade inte. Överskattad?

Och en tidigare läsupplevelse var Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri som blev Augustprisad (efter att jag läst den). Då hade jag inga extremhöga förväntningar skapade av andras omdömen, men jag hade gillat Ingen grekisk gud, precis. Idag kommer jag inte ihåg vad Elias handlar om (inte utan att googla i alla fall) eller hur den var skriven, men jag minns att jag inte gillade den lika mycket. Mycket beror det kanske på att jag helst läser om tjejer. (Vilket känns som ett skämmigt avslöjande. Man vill ju vara öppen och kunna läsa och leva sig in oavsett om det är en kille eller tjej. Men...)  Men överskattad?

Phu, de här 30 dagarna går ju lyyysande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar