onsdag 23 mars 2011

Dag 7: Mest underskattade boken

För några år sen kom E. Lockharts Listan på svenska och jag läste. Sen upptäckte jag att den på engelska hade uppföljare som inte kommit ut på svenska. Jag vet inte vad som styr om en bokserie översätts i sin helhet, men det troliga är väl att suget efter de andra böckerna inte varit så stort. Vilket är synd.
   För böckerna om Ruby är smarta och roliga när hon försöker hitta ett sätt att förhålla sig till killar utan att stöta bort sina tjejkompisar eller försaka sig själv och samtidigt undvika panikattacker. Men jag kan förstå att böckerna inte passar alla (bara fotnoterna kan verka förvirrande) och att Listan inte gjorde det. Till exempel finns det sällan några enkla, lyckliga slut där alla alltid blir glada och håller varandra i hand. Men klarar man av det så tycker jag att Ruby förtjänar en chans.
   Hm, jag kanske inte riktigt lyckades entusiasmera någon med det här inlägget? Men jag ska köpa sista boken snart så det kan finnas anledning att återkomma och göra ett nytt försök.

På engelska heter böckerna
The Boyfriend List (Listan)
The Boy Book
The Treasure Map of Boys
Real Live Boyfriends

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar