måndag 14 februari 2011

Om jag stannar

Mia har ett beslut att fatta. Ska hon släppa taget om livet och sin skadade kropp som ligger medvetslös i sjukhussängen eller ska hon stanna. Och vad finns i så fall kvar för henne om hon stannar?

"Om jag stannar" växlar mellan ett dygn då Mia kliver ur sin kropp efter den förödande bilolyckan och tar in vad som händer bland människorna som sluter upp vid hennes sida och tillbakablickar på det liv hon levt dittills. Familjen, bästa vännen, musiken och pojkvännen.

På under 200 sidor ska stora känslor hinnas med. För mig håller det inte helt på alla bitar och även om det värmer till i mig på vissa ställen sveps jag inte helt med. Och även om fokus inte ligger på förhållandet mellan Mia och Adam eftersom annat som är viktigt i Mias liv ska rymmas så vill jag alltid bli lite förälskad när jag läser och det blir jag inte den här gången.

En annan sak som jag inte riktigt kan förklara är stämningen i boken. I mina tankar var det bästa jag kunde komma fram till "Det här känns som B. Wahlströms." med vilket jag inte menar mer än att det var som att läsa något från mina dagar med Läslusen. Först 100 sidor in i boken kom jag på tanken att kolla omslaget och såg att det faktiskt var B. Wahlströms. Nu kan naturligtvis inte alla böcker på förlaget ha samma känsla, men "Om jag stannar" har alltså något som någon kände var rätt för dem.

"Om jag stannar" av Gayle Forman finns på en hel massa bibliotek över hela Sverige (till exempel i Ängelholm och Arvidsjaur), så kila dit och låna hem ett ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar