torsdag 3 februari 2011

Intro

Ja, idag startar jag en ny bokblogg. Nej, den kanske inte behövs och jag kanske inte klarar av att hålla den vid liv och eventuellt kommer inte en enda människa att läsa den, men här är den iallafall.
unga vuxna - en bokblogg
Jag ger det en chans.

Vad är tanken bakom bloggen? Vad kommer jag skriva om?
Ungdomsböcker. Såna jag gillar. I första hand "vanliga" ungdoms. Inte så mycket övernaturligt, inte så mycket vampyrer (men, jo, jag har läst Twilight).
Översatt och oöversatt amerikansk och brittisk. Svensk. Det är mina trygga jaktmarker.
För att testa gränserna för min bekvämlighetszon tänker jag utforska mitt lokala biblioteks hylla för unga vuxna och samtidigt få en aning om vad deras definition av litteratur för målgruppen är.
Jag drar min gräns för ung vuxen vid gymnasieåldern vad gäller huvudpersoner. Om inte annat för att högstadieböcker har en tendens att ge mig ångest.

Okej. Ska vi stanna där så länge?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar